OCR Output

II, A JOGSZABÁLYI HÁTTÉRRŐL 47

Egyebekben az intézményi szabályzatnak kellett rendelkeznie a szakszerű és ha¬
tékony működés követelményét biztosító szabályokról is." Ladányi Andor ezzel
kapcsolatban felhívja a figyelmet arra, hogy a testületi szervek megfelelő súlya és
hatásköre biztosítja a demokratikus önkormányzati működést, ezért is meglepő,
hogy az Ftv.1. a testületi hatásköri szabályokban bizonyos mértékben visszalé¬
pés az Ot. rendelkezéseihez képest. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az
egyszemélyi és a testületi vezetés közötti hatáskörmegosztás, a decentralizáció,
,a döntési jogköröknek, ill. az állásfoglalásnak a szakmai kompetencia mértékével
azonos a megalapozott döntéshez, ill. állásfoglaláshoz szükséges feltételeknek
megfelelő szintre helyezése" kimaradt a törvényből, csupán utalás szerepel arra,
hogy a hatáskörök megosztását az intézményi szabályzatban kell rendezni."

Az Ftv.1. nem csupán előírta (újra) a kari tanácsok működését, de azt a koráb¬
binál (és a későbbi törvényekhez képest is) részletesebben szabályozta. Kimondta,
hogy a kar vezető testülete az intézményi tanács elveinek megfelelő összetételű
kari tanács, amely véleményt nyilvánít, javaslatot tesz és dönt a kart érintő és ha¬
táskörébe utalt ügyekben." Ugyanitt megjelentek részben utaló, részben konkrét
szabályok egyéb egyetemi testületekre is, amelyek döntési vagy döntéselőkészítő
(véleményező) hatáskörben jártak el. E törvényben jelent meg először az egyetemi,
nagy létszámú egyetemeken karonként és szakonként is létrehozható doktori tanács
a doktori képzés szervezésére és a fokozat odaítélésére." Utalt a törvény arra, hogy
az oktatási szervezeti egységekben az intézményi szabályzatban meghatározott
összetételű tanácsok működhetnek, amelyek véleményét az adott szervezeti egység
vezetőjének megbízásához ki kell kérni." Ugyancsak felhatalmazó rendelkezésből
lehet következtetni arra is, hogy az intézményi és kari igazgatási, oktatási, tudo¬
mányos, szervezési és más feladatok ellátására az oktatók, a tudományos kutatók,
a hallgatók és más dolgozók köréből különböző, a szabályzatban meghatározott
módon megalakított, működő és feladatkörű testületek (bizottságok, tanácsok,
kollégiumok) létesíthetők, amelyekre a nem kizárólagos (testületi vagy vezetői)
hatáskörbe tartozó egyes jogok átruházhatók."

Minthogy a felsőoktatás változását követve, figyelemmel a nemzetközi tenden¬
ciákra is központi kérdéssé vált a felsőoktatás minőségének kérdése, a későbbiek¬
ben a törvény előírta a minőségügyért felelős bizottság működtetését is," majd

14 Ftv.1. 55. § (3) bek.

145 Ladänyi Andor: 1994a, i.m. 18-19.

106 Ftv1. 61. § (2) bek., 62. $ (1) bek.

107 Ftv.1. 91. § (2) bek.

108 Ftv.1. 62. § (2)—(3) bek.

199 Ftv.1. 59. § (4) bek.

49 Csizmadia Tibor: Minőségmenedzsment a felsőoktatásban, in: Drótos György — Kováts

Gergely (szerk.): Felsöoktatäs-menedzsment, Budapest, Aula Kiad6, 2009, 179-181.