nem utalt ügyekben a törvény a vezető és nem a testület eljárási jogát írta elő."
A részletszabályokat az Ot. is intézményi hatáskörbe utalta, azonban tartalmazott
a testületi tagok vonatkozásában egy rendkívül előremutató és azóta a kodifikációk
során teljességgel elfeledett előírást: a tanácsok választott tagjai képviselik az őket
megválasztók érdekeit. Ez, ha nem is kemény felelősségi szabály, de egyfajta irány¬
tű a testületi tagok számára az általuk követendő magatartáshoz, és kapaszkodó
felelősségük megállapításához is."
Az Ftv.1. az intézményi (egyetemi, főiskolai) tanácsot mint a felsőoktatási
intézmény vezető testületét definiálta." Ennek megfelelően igen széles hatáskört
gyakorolt, amely kiterjedt különösen a szabályzatok, stratégiai dokumentumok
elfogadására, a költségvetéssel és a (vagyonjgazdálkodással összefüggő kérdésekre
(ideértve az ingatlanértékesítést is), szervezeti kérdésekre, a vezetők és az ún.
vezető oktatók és kutatók (professzorok, főiskolai tanárok, egyetemi docensek,
tudományos tanácsadók) kinevezésével és egyetemi, főiskolai tanárok esetében
felmentésükkel kapcsolatos előterjesztésekre (véleményezés, javaslattétel), kép¬
zésekre vonatkozó döntésekre." Ladányi Andor már akkor felvetette, hogy
egyrészt a törvény nem teljesen kielégítően határozza meg az intézményi tanács
hatáskörét, és nem biztosítja — szemben számos európai jogszabállyal — a hatáskör
függvényében több vezető testület működését, amely mind racionálisabb összetételt,
mind jelentősebb kompetenciát lehetővé tenne." Polónyi István pedig úgy látta,
hogy az egyetemi tanács hatásköre — különös tekintettel költségvetéssel, gazdál¬
kodással összefüggésben — , rendkívül erős menedzsmentfunkciókat tartalmaz. ""?
Polónyi ugyanitt hozzátette, hogy amíg e hatáskörök változatlanok, kevés esélye
van a valódi felsőoktatási menedzsment kialakulásának.
Az intézményi tanács összetételére vonatkozó rendelkezések átmenetet képez¬
tek a keret: és a részletszabályozás között. Előírták, hogy milyen arányban kötelező
a tanárok és docensek képviselői és a hallgatók számára (később a különböző
képzési formákban, illetőleg a doktori képzésben részt vevő hallgatók esetében
külön is) a részvételt biztosítani, a más oktatók és foglalkoztatottak képviseletének
kötelező voltát, a mandátum időtartamát, s a hagyományoknak és a korábbi sza¬