OCR
6. À ,PIROS ROZSA”—ROZSASZIN-PROBLEMATIKA OSSZEFOGLALASA 261 A jelenre vonatkozó színmintás vizsgálataim szerint a rózsaszín színnév napjainkban a pasztellrózsaszíntől a sárgás-rózsaszínes tónusokon át egészen az élénkbíborba hajló rózsaszínig terjedő színmezőhöz tartozó — közösségenként, de akár személyenként kissé eltérő, inkább kisebb, mint nagyobb - ärnyalatcsoportnak a neve. Diakrón kutatásaim révén arra is fény derült, hogy ez a hosszú évszázadokon keresztül a — veres/vörös névvel jelölt — kognitív piroshoz sorolt színtartomány a 18. századnál előbb nem válhatott önálló kategóriává. Az írott forrásokból az is kiderült, hogy a rózsaszínű árnyalatok családját még a 19. században sem tekintette mindenki összetartozó, a piros színtartománytól független színosztálynak, részint azzal összefüggésben, hogy önálló kognitív kategóriává válásának folyamata párhuzamosan zajlott ezen árnyalatcsoport feminin jellegének kialakulásával. Ehhez a színhez a 20. század folyamán széles körben meghonosodott az újszülöttek/kislányok nemét jelző szimbolika is társult, amely eredetét tekintve szorosan kapcsolódik az — általam áttekintett szövegekből meggyőzően igazolható — szüzességhez/ártatlansághoz társított (piros/fehér) rózsa, a rózsa szépségét és pirosságát tükröző, ill. az erényességből fakadóan olykor elpiruló arc, valamint a ,piros szemérem" (amely valójában talán rózsaszín szemérem?) képzetköréhez. Ez a tény pedig szintén alátámasztja a piros és a rózsaszín szín és szó közti szoros történeti kapcsolatot.