OCR
56 II. MÓDSZERTAN színeket (is) asszociálni," de mivel ezek között sok olyan akadt, amely zavarba ejtette az interjualanyokat,* a késébbiek soran kénytelen voltam a hétköznapi átlagember számára kevésbé meghökkentő és korábbi tapasztalataim szerint a legtöbb választ, ill. leggyorsabb reakciót kiváltó kérdésekre szorítkozni. Ezek a következők: Milyen színe van, mi a színe: — a napnak, a holdnak, a csillagoknak? — a tűznek, a víznek, a levegőnek, a földnek? (Ld. az I. mellékletben található kérdőív utolsó kérdéseit.) Az ezekre adott feleletek a színek szimbolikus jelentésébe nyújthatnak bepillantást, méghozzá prekoncepcióktól sem mentesen. (Hiszen nem a színtől jutottam el a fogalomig, hanem éppen megfordítva. Nem beszélve arról, hogy csupán néhány dolog színére kérdeztem rá, azt is közvetlenül és irányítottan tettem, olyan asszociációkra kényszerítve ezzel a megkérdezetteket, amilyenekre önmaguktól nem jutottak volna, sőt, feltételezhető, hogy akár hosszú órákon át beszélgethettem volna egyesével ezekről a dolgokról, az adatközlők akkor sem feltétlenül kapcsoltak volna az összeshez valamilyen színt.) Mentségemre legyen szólva, hogy tulajdonképpen nem is a sablonos színszimbolika volt az, amire igazából kíváncsi voltam, hanem sokkal inkább az a gondolatlánc, amellyel megpróbálták összefűzni a jelenségeket az általuk választott színnel. Érdekes és sokatmondó volt például, ahogyan egyes adatközlök - reszben engem, de részben magukat is győzködve — megmagyarázták, miért kapcsolható össze az adott szín az általam kérdezett dologgal, vagyis például az, hogy miért gondolják, hogy a fekete, a fehér vagy éppen a sárga a halál legjellemzőbb színe." Milyen társadalmi vagy egyéni tudásra támaszkodva választják a színeket, ill. milyen társítások révén kaphat színtónust egy általában szín nélkül emlegetett (esetleg másféle vizuális dimenzióval felruházott — pl. , fényes csillag") vagy önmagában színtelennek tartott és/vagy különbözőképpen elképzelt dolog. Ez volt az, amely újszerű és érdekes megfigyelésekkel kecsegtetett. Az interjúk révén összegyűjtött empirikus adatokat — természetesen számolva a szubjektivitásból adódó ellentmondásokkal — először összevetettem a településen készített többi interjúval, miután pedig hozzávetőlegesen többé-kevésbé egységes 7 A következők hangzottak el: Melyik színt társítaná a szentséggel, tökéletességgel, mélységgel, lemondással, nyugalommal, hatalommal, paráznasággal, termékenységgel, halhatatlansággal, hittel, árulással, szeretettel, tisztasággal, békével, bűnnel, káosszal, bölcsességgel, végtelenséggel, háborúval, szerelemmel, megújulással, reménnyel, boldogsággal, jósággal, alázattal? De például a négy égtájhoz is megkíséreltem színeket társíttatni. 15 Valószínűleg talán úgy érezték, hogy olyan értelmetlen kérdésekkel bombázom őket, amelyekre egyáltalán nem is lehet felelni. 19 A fekete és a sárga színnevek halálhoz társításához ld. SZABO P. 1989, 60; BALIZS 2016b.