OCR Output

fel a népet az esküvel vállalt kötelezettség alól, mert valóban így van, inkább
azért, hogy az ő kiadatásukra ne kerüljön sor — ezt barki atlathatja, aki egy kicsit
is jártas a ferialis jogban. (4) Én sem vitatom, atyák és összeírtak, hogy a kezes¬
ségvállalás és a szerződés egyformán szent azok előtt, akiknél az emberek adott
szava az istenekkel azonos tiszteletben áll. De azt mondom, hogy semmi olyas¬
mit, ami a népet is kötelezi, nem lehet szentesíteni a nép jóváhagyása nélkül. (5)
És ha a samnisok ugyanazzal a gőggel, amellyel tőlünk ezt a kezességvállalást
kicsikarták, arra is kényszerítettek volna bennünket, hogy elmondjuk a városok
átadásának előírásos formuláit, mernétek-e azt állítani, zribunusok, hogy hatal¬
mukba adtuk a római népet, és hogy ez a Város templomaival, szentélyeivel,
határaival, vizeivel együtt most már a samnisoké? (6) De nem beszélek a meg¬
adásról, mivel a kezességről van szó. És ha azért vállaltunk volna kezességet,
hogy Róma népe el fogja hagyni a Várost? Hogy fel fogja gyújtani? Hogy
főtisztségviselők, senatus és törvények nélkül fog élni? Hogy megint királyok
fogják kormányozni? »Isten 6rizz« — mondjatok. Csakhogy a kovetelések felha¬
borító volta nem oldja fel a kezesség kötelékét. (7) Ha egyvalamire lehet köte¬
lezni a népet, akkor mindenre lehet. Sőt még az sem számít, ami egyeseket talán
gondolkodóba ejt: hogy consul, dictator vagy praetor vallalt-e kezességet. (8) Ezt
még a samnisok is igy gondoltak: nem érték be a consu/okkal, hanem a /egatusokat,
quaestorokat, katonai ¢ribunusokat is kényszerítették a kezesség vállalására. (9)
Es nehogy most valaki azt kérdezze tőlem, miért vállaltam kezességet annak
ellenére, hogy a consulnak erre nincs joga, és hogyan köthettem olyan békét,
amelyre nem volt felhatalmazásom, a ti nevetekben, akiktől nem kaptam rá
megbízást. (10) Nos hát, atyák és összeírtak, Caudiumnál semmi sem az embe¬
ri értelem parancsa szerint történt. A halhatatlan istenek a római és ellenséges
vezéreket egyaránt megfosztották józan eszüktől. (11) Mi elmulasztottuk a há¬
borúban a kellő elővigyázatosságot, nekik pedig ebül szerzett győzelmük ebül
veszett el: hisz még a terepben is alig bíztak, amelynek győzelmüket köszönhet¬
ték, és csak az volt a céljuk, hogy a fegyverforgatásra született férfiak kezéből
minden lehetséges eszközzel kicsavarják a fegyvert. (12) Ha józanul gondolkod¬
nak, talán olyan nehéz lett volna — ha már hazulról oda tudták hívni a véneiket,
hogy tanácsukat kérjék — követeket küldeni Rómába, és a senazussal és a néppel
tárgyalni a békeszerződésről? (13) Hisz málha nélkül három nap az egész út!
Arra az időre pedig fegyverszünetet köthettek volna, amíg követeik meghozzák
számukra Rómából a biztos győzelmet vagy békét. Csakis ez lett volna az érvé¬
nyes kezesség, mivel a nép parancsára vállaltuk volna. (14) De sem ti nem sza¬

! Caudium légvonalban kb. 205 km-re van Rómától, így Postumius bizonyára lovas köz¬
lekedésre gondol.

526