OCR
52. (1) Látjátok, polgárok, milyen roppant jelentősége van az emberi életben az istenek tiszteletének vagy mellőzésének. Mégsem veszitek észre, hogy bár csak most evickélünk partra egy korábbi vétek és vereség hajótöréséből, mekkora istentelenségre készülünk már megint? (2) Itt van Városunk: jóslatkérés és az istenek jóváhagyása után alapították; nincs benne egyetlen zug, amelynek ne volna meg a maga szertartása és istene; minden éves áldozatunknak megvan nemcsak a kijelölt napja, hanem a kijelölt helye is. (3) És ti, polgárok, mégis el akarjátok hagyni mindezeket az isteneket, az állam és a család isteneit egyaránt! Össze lehet-e hasonlítani szándékotokat azzal a példával, amellyel nemrég, az ostrom idején szolgált Gaius Fabius, ez a nagyszerű ifjú, aki — az ellenség és a magatok legnagyobb bámulatára — a gallok dárdái között leereszkedett a fellegvárból, hogy a Ouirinus-dombon bemutathassa a Fabius nemzetség hagyományos évi áldozatát?" (4) Vagy míg a nemzetségi áldozatot még a háborúban sem akarjátok elmulasztani, az állami áldozatokat és Róma isteneinek tiszteletét még békében is otthagynátok? Úgy látjátok jónak, hogy a pontifexek és flamenek kevésbé törődjenek az állami szertartásokkal, mint egy magánember a nemzetsége éves áldozatával? (5) Azt vethetné ellenem valaki, hogy Veiiben is megülhetjük majd ünnepeinket, vagy ideküldhetjük papjainkat az ünnepek megtartására. Egyik sem lehetséges a szertartások megsértése nélkül! (6) Hogy ne soroljak fel név szerint mindenfajta szertartást és minden istent: vajon Iuppiter lakomáján? elhelyezhetjük-e a vánkost másutt, mit a Capitoliumon? (7) Minek említsem Vesta örök tüzét vagy azt a szobrot, amelyet hatalmunk zálogaként az ő templomában őrzünk? Vagy szent pajzsaitokat," Mars Gradivus és Ouirinus atyánk? ÉS ti itt akarjátok hagyni, a szentségtelenné váló földön, ezeket a szent tárgyakat, amelyek egyidősek Városunkkal, sőt némelyik még annál is ősibb? Gondoljátok csak meg, mi a különbség köztünk és őseink között! (8) Hagyományuk arra kötelez, hogy bizonyos áldozatokat az Albai-hegyen és Laviniumban mutassunk be. Ha nekik vallási aggályaik voltak, hogy áthelyezhetik-e Rómába ellenséges városok szertartásait, vajon mi átvihetjük-e saját szertartásainkat az ellenséges Veiibe anélkül, hogy bűnt követnénk el? 1 V6. V. 46. 1-3. ? Tuppiternek minden év november 15-én a senatus rendezett szent lakomát (/ecfisternium, vö. V. 13. 6), ahol kétoldalt mellé helyezték Iuno és Minerva szobrát is. : Az említett szobor a rejtélyes Palladium, amelyet a hagyomány szerint Aeneas hozott magával Irójából. 4 Az un. ancile-pajzsokrol v6. I. 20. 4. 359