62.
(1) Rómában és környékén ezen a télen sok csodajel tűnt fel, vagy — amint lenni
szokott, ha a lelkeken egyszer babonás félelem lesz úrrá — (2) sok olyanról ér¬
kezett híradás, amelyet ok nélkül véltek igaznak. Például: Egy féléves, szabad
születésű csecsemő a zöldségpiacon hangos , Diadal! kiáltást hallatott." A mar¬
havásártéren egy ökör magától felment egy ház harmadik emeletére, majd a
lakók zajongásától megrémülve levetette magát onnan. (4) Az égen ragyogó
hajók tűntek fel. A Reménynek a zöldségpiacon álló szentélyébe beleütött a
villám. Lanuviumban a dárda? magától megmozdult; egy holló pedig berepült
Iuno szentélyébe, és éppen az istennő vánkosára telepedett. (5) Amiternum
környékén többfelé fehér ruhás emberi alakok tűntek fel a távolban, de senki
nem találkozott velük. Picenumban kőeső esett." Caerében összementek a jós¬
táblák." Galliában egy éjjeli őrségen álló katona kardját kirántotta hüvelyéből
egy farkas, és elszaladt vele.
(6) A többi csodajel miatt a decemvireket bízták meg, hogy nézzék meg a
Sibylla-könyveket, a Picenumban hullott kőeső miatt pedig áldozati kilencedet
rendeltek el. Ezután szinte az egész polgárság az egyéb csodajelek elhárításán
munkálkodott. (7) Mindenekelőtt tisztító szertartást rendeztek a Városban, és
egyúttal az isteneknek, akiket a sorskönyvek említettek, kifejlett áldozati álla¬
tokat vágtak. (8) Iunónak 40 font aranyból készült ajándékot vittek Lanuviumba,
a matrónák pedig bronzszobrot szenteltek neki az Aventinuson. Elrendelték,
hogy Caerében, ahol a jóstáblák összementek, szent lakomát kell rendezni az
isteneknek, Fortunának pedig engesztelő ünnepet az Algidus-hegyen. (9) Ró¬
mában is szent lakomát rendeztek Iuventasnak és külön engesztelő ünnepet
! A zöldségpiac (forum holitorium]) a tómai köztudatban összekapcsolódott a karthágóiak¬
kal, már csak azért is, mert békeidőben a római polgár itt találkozhatott a karthágói
kereskedők által behozott mezőgazdasági és élelmiszeripari termékekkel. Idővel való¬
színűleg egyfajta , afrikai negyed" alakult ki ezen a környéken, így nem véletlen, hogy az
I. pun háború folyamán megfogadott szentélyek közül több is itt épült fel (így Ianus és
Spes temploma).
? A fegyveresen ábrázolt Megmentő Iuno (Iuno Sospita) dárdájáról van szó.
: A kőesőnek - amely különösen gyakran előfordul a II. pun háború folyamán észlelt
csodajelek között -különös aktualitást adott a háború, mivel a karthágói vallásban fontos
szerepet játszottak a meteor-, illetve villámkövek (a föníciai-pun nyelvből a görögbe
átkerült elnevezésük baizúlosz, azaz "isten háza").
* A jóstáblák fából voltak, ezért némiképp változhatott a méretük; zsugorodásuk rossz,
növekedésük jó jelnek számított.
> A tisztító szertartás ünnepi körmenetből és hármas áldozatból (swovezaurilia: sertés, juh
és marha) állt.