OCR
inkább ott az oltárnál akarták elszenvedni az elkerülhetetlen halált, mintsem hogy a törvény bármelyik rendelkezését megszegjék. Hogy pedig ezek nem csupán üres szavak, amelyeknek az a céljuk, hogy valami hazug jámborságot magasztaljanak, hanem a színigazságot mondják, azt minden történetíró tanúsítja, aki Pompeius történetét megírta, közöttük Sztrabón és Nikolaosz! és rajtuk kívül Titus Livius, aki a rómaiak történetét megírta. (Josephus Flavius: A zsidck története XIV. 4. 3 — Révay József fordítása nyomán) 31. Livius ezt mondja a zsidókról: , Nem nevezik meg, hogy a jeruzsálemi szentély melyik istené," és nincs benne semmiféle képmás," sőt szerintük az istennek nincs is alakja." (Berni kommentar Lucanus: Pharsalia II. 593. sorához) CIII. könyv Tartalmi összefoglaló (Kr. e. 62—58) C. Antonius proconsul" megsemmisíti Catilinát és seregét P. Clodius ellen vádat emelnek, amiért női ruhában belopózott a szentélybe, ahová férfinak nem szabad belépnie, és elcsábította Metellus ponzifex feleségét, de végül felmentik. C. Pomptinus praetor Solo közeleben megfékezi a fellázadt allobroxokat. ! Damaszkuszi Nikolaosz a Kr. e. I. század végén alkotott; legfontosabb műve egy 144 könyvből álló egyetemes történeti munka volt, amely mára elveszett. ? Egyrészt a zsidók nem mondják ki Istenük nevét (a négybetűs istennév kiejtésének tilalma ebben a korban már bizonyosan létezett), másrészt ez az istenség nem azonosítható egyetlen, a görög vagy római hitvilágból ismert istennel sem. > A frigylädänak valöszinüleg mär az I. Szentely pusztuläsakor (Kr. e. 586) nyoma veszett, igy Pompeiust a Szentély belsejében csak annak hült helye fogadta. #C. Antonius 63-ban volt consul. > Valöjäban Pompeiäröl, a pontifex maximus hivatalát viselő Caesar feleségéről van szó; az ő házában zajlott a szertartás Bona Dea istennő tiszteletére, amelyen csak nők vehettek részt. A kivonatoló tévedését okozhatta akár az, hogy Caesar elődje Metellus volt ebben a hivatalban, akár az, hogy O. Caecilius Metellus Celer felesége volt Clodia, P. Clodius Pulcher nővére, akit a rossz nyelvek (például Cicero) szintén hírbe hoztak az öccsével. 278