23.
(1) Ez volt az egyetlen népszövetség egész Hellaszban, az athéni államot nem
számítva, amely haragjában odáig ment, hogy megtiltotta a makedónoknak
határai átlépését.! (2) Így Makedónia lett az Akhaiából megszökött rabszolgák
menedékhelye, mert miután az akhájok kitiltották területükről a makedónokat,
maguk sem merték átlépni az ő országuk határát.
(3) Amikor ez Perszeusznak eszébe jutott, az összes szökevényt elfogatta, és
levelet küldött ... De a jövőben nekik is ki kell találniuk valamit, hogy a rab¬
szolgák ilyen elszökdösése ne ismétlődjön meg.
(4) Amikor Xenarkhosz sztratégosz, aki szerette volna elnyerni a király sze¬
mélyes jóindulatát, felolvasta a levelet, a sorok hangnemét a legtöbben mérsé¬
keltnek és barátságosnak találták — főként azok, akik most várakozásuk ellené¬
re visszakaphatták volna rabszolgáikat. (5) Kallikratész azonban, egyike azoknak,
akik úgy gondolták, népük megmaradása a rómaiakkal kötött szövetség mara¬
déktalan megtartásától függ, a következőket mondta:
, Egyesek úgy vélekednek, akhájok, hogy a szóban forgó ügy apróság csupán,
vagy legfeljebb közepes jelentőségű. (6) Nekem azonban meggyőződésem, hogy
ez a dolog, amelyről most döntést hozunk - sőt bizonyos szempontból már meg
is hoztuk —, a legnagyobbak és legsúlyosabbak közé tartozik. Noha még mindig
érvényben van határozatunk, amellyel kitiltottuk területünkről a makedónokat
és királyaikat, (7) méghozzá azért, hogy megakadályozzuk a királyok követeinek,
hírnökeinek jövetelét, akik egyikünk-másikunk lelkiismeretét megkörnyékez¬
hetik, most mégis mintegy a távollévő király szónoklatát hallgatjuk, sőt — isten
ments! — még helyeseljük is szavait.
(8) Míg a vadállatok általában elutasítják és elkerülik a számukra kitett csal¬
étket, mi egy apró szívesség látszatától elvakulva ráharapunk a csalira, és abban
a reményben, hogy visszakapjuk hitvány, olcsó rabszolgáinkat, eltűrjük, hogy
saját szabadságunkat aláássák és veszélyeztessék. (9) Hisz ki ne venné észre, hogy
a király szövetkezni akar velünk, ez pedig a rómaiakkal kötött, létünket bizto¬
sító szerződés megsértéséhez vezetne? Hacsak nem kételkedik abban valaki,
hogy a rómaiak és Perszeusz között elkerülhetetlen a háború, és hogy amire