OCR Output

ezzel a Philipposszal, és abékét ugyanazok a rómaiak helytelenítették, akik most,
amikor már megköttetett és érvénybe lépett, meg akarják zavarni. Mivel a sze¬
rencse semmit nem változtatott a tanácskozás körülményein, nem látom be,
miért akarnátok ti bármin változtatni."

30.

(1) A makedónok után a rómaiak beleegyezésével és kívánságára az athéniakat
vezették elő, akik az elszenvedett jogtalanságok után jogosabban támadhatták a
királyt pusztító kegyetlenségéért. (2) Elpanaszolták a földjeiket ért szörnyű
pusztítást és fosztogatást. Nem is az fáj nekik — mondták -, hogy az ellenség
ellenségként bánt velük, hiszen a háborúnak is megvannak a maga törvényei,
amelyeket alkalmazni jogos, elszenvedni szükségszerű. (3) Ha felégetik a gabo¬
natáblákat, lerombolják a házakat, zsákmányként elhajtanak embert és jószágot,
mindez a kárvallott fél szempontjából inkább keserves, mint méltatlan cseleke¬
det. (4) Azt viszont igenis felpanaszolják, hogy éppen ez a király, aki a rómaia¬
kat jöttment barbároknak nevezi, annyira lábbal tiport minden emberi és isteni
törvényt, hogy első pusztító hadjáratában az alvilági, a másodikban az égi istenek
ellen folytatott szentségtörő háborút. (5) Területükön a földdel tett egyenlővé
minden sírt és emlékművet, a holtak szellemeit mind fedetlenül hagyta, egynek
a csontjait sem fedi már a föld. (6) Azokat a kis szentélyeket, amelyeket egykor
démoszonként külön-külön lakó őseik szenteltek fel az ottani kis erődítmények¬
ben és falvakban, és akkor sem hanyagolták el tiszteletüket, amikor mind egy
városban egyesültek," Philipposz egytől egyig végigjárta istentelen gyújtócsóvá¬
ival. (7) Félig elhamvadva, megcsonkítva hevernek az istenek szobrai a leomlott
szentélyek bedöntött kapufélfái körül. (8) Ahogy tönkretette Attika egykor
műemlékekben és kincsekben gazdag földjét, éppúgy tönkre fogja tenni, ha
módja lesz rá, Aitóliát és egész Hellaszt is. (9) A városukat is ilyen romhalmaz¬
zá tette volna, ha segítségükre nem jönnek a rómaiak. Hasonló szentségtörésre
készült ugyanis a várost oltalmazó istenek, a fellegvárat őrző Athéna, Démétér
eleusziszi szentélye és a peiraieuszi Zeusz és Athéna ellen is. (10) De miutan
fegyveres erővel elűzték nemcsak ezeknek az isteneknek a templomaitól, de
városfalaik alól is, dühe azok ellen a szentélyek ellen fordult, amelyeket csak a
vallásos kegyelet oltalmazott. (11) Ezért könyörögve kérik az aitólokat, szánják
meg az athéniakat, és vegyenek részt a háborúban a halhatatlan istenek és a
hatalomban utánuk következő rómaiak vezetésével.

! A monda szerint Ihészeusz telepítette le a szétszórt attikai törzseket egy városba, Athénba
(Ihuküdidész: II. 15. 2).

36