Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0197
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 198 [198]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000018/0197

OCR

3. AZ OKTATÓK ÉS OKTATÓKÖZÖSSÉGEK SZAKMAI TANULÁSÁNAK TÁMOGATÁSA... 197 a kurzusok tervezése, fejlesztése és a hallgatók tanulásának, eredményének értékelése esetében, másrészt a kollégákkal való együttműködés kapcsán találtunk. Ezekben az esetekben az oktatók kb. 2596-a eleve jobbnak tartja a kompetenciáit, mint amennyire fontosnak érzik az oktatói szerephez. Erre a kihívásra érdemes akkor figyelni, amikor az oktatók tanulástámogatása kapcsán éppen a tanulási eredmények alapú tanítás, és ezáltal különösen a tervezés és értékelés megújításának kérdései jelennek meg, valamint amikor a szakmai fejlődés és tanulás kifejezetten az oktatók közti együttműködésre épít. Iovább árnyalhatja a képet az, hogy a narratív vizsgálatunk eredményei azt mutatják, hogy az oktatók közti kölcsönös tanulás, az együttműködésre épülő tanulás komplexebb módjai inkább az oktatói karrier későbbi időszakában erősödnek meg. Interdiszciplinaritás lehetősége a tanulásközpontú tanítás megerősítése kapcsán: A tanulásközpontú tanítási megközelítések legtöbbször azokra jellemzőbbek, akik több képzési területen tanítanak, szemben azokkal, akik csak egy területen (I. 5. fejezet). Azaz feltételezhető, hogy a több képzési területen szerzett tanítási tapasztalatok hozzájárulnak a tanulásközpontúság erősödéséhez. Mindez összecseng a határátlépéssel (boundary crossing) foglalkozó irodalom eredményeivel is (pl. Akkerman & Baker, 2011), ami rámutat arra, hogy a különösen fragmentált, specializált tudásokra épülő világunkban a szakterületek, szakma és tudomány, gyakorlat és elmélet stb. közti határok átlépése vagy ilyen határátlépést elősegítő tárgy (pl. a sokféle elemből álló tanárképzési program, interdiszciplináris képzések) használata új tanulási lehetőségeket teremt. Ilyen főbb tanulási mechanizmusok lehetnek az identifikáció, az összehangolás, a reflexió, a gyakorlat átalakítása (Akkerman & Baker, 2011). A több mint 20 év tanítási tapasztalattal rendelkező oktatók nyitottsága a szakmai fejlődésre: A szakmai fejlődés támogatásakor a kezdő oktatók mellett a több mint 20 év tanítási tapasztalattal rendelkezőket is érdemes megcélozni, mivel a tapasztalt oktatók ezen köre a hallgatók tanulástámogatásának érdekében szintén nyitottabb a szakmai fejlődésre. Ezt különösen lényeges eredménynek látjuk, nemcsak azért, mert megmutatja, hogy a fejlesztések során nemcsak a kezdő oktatókra érdemes figyelni, hanem mert kikezdi, árnyalja az ún. közbülső szakasz csapdájaként ismert jelenséget, ami azt állítja, hogy a karrierjük közepén lévők félnek az elköteleződésektől, elkerülik a változásokat (Postareff 8 Nevgi, 2015). A tanulás iränti nyitottsägnak ez a „kettös hulláma" viszont a hazai közoktatási kutatásokban is megjelent (Rapos, 2016), valamint a felsőoktatásban a tanulószervezeti viselkedés megítélésében is hasonlóan alakult (Horváth, 2019). Összességében tehát a hazai felsőoktatásban érdemesnek tűnik építeni a tapasztalt, több mint 20 év tanítási tapasztalattal rendelkező oktatók bevonására: a tanítás megújítása során, valamint a szakmai fejlődés és tanulás gyakorlatainak támogatása kapcsán is.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.33 MB
Lien permanent vers jpg
022_000018/0197.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000018/0197.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu