Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Kálmán Orsolya
Cím (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Tudományterület
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
monográfia
022_000018/0191
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 192 [192]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000018/0191

OCR

2. AZ OKTATOK SZAKMAI FEJLODESENEK, TANULASANAK... I9I zése, a tudomdny-, szakteriilet uj eredményeinek tanitdsa vagy a tehetséges hallgatok tanulásának, fejlődésének segítése is olyan kompetenciaterületek, amelyek inkább a tapasztalt oktatókra jellemzőbbek, mint a kezdőkre. Mindez jelezheti azt, hogy ezeken a területeken működik a szakmai szocializáció, agyakorlatközösségekben való informális tanulás, ami különösen az első időszakban jelentős hatású. A tanítási tapasztalatok meghatározóak a szakmai fejlődéssel kapcsolatos nézetek alakulásában is, de ez a kapcsolat nem lineáris jellegű. Bár az oktatók a szakmai fejlődés és tanulás iránt a kezdeti időszakban a legelkötelezettebbek, 20-29 év tanítási tapasztalattal rendelkezők közt újból megerősödik a hallgatók tanulásának támogatására fókuszáló szakmai fejlődés nézete, azaz a szakmai fejlődésre való nyitottság kapcsán két tetőpont is azonosítható. Bár egy speciális oktatói csoportra vonatkozik, de a tanítási tapasztalatok szempontjainak fontosságát erősítik meg kvalitatív vizsgálatunk eredményei is: a tapasztalt oktatók körében különösen a kísérletezés és a kölcsönös vagy együttműködésen alapuló tanulás erősödött meg, szemben a kezdő tapasztalatokkal, ahol a tanulás mozaikos jellegű volt. A tanulásközpontú megközelítés szempontjából érdemes még kiemelni a ball gatók tanulásának támogatása kompetenciaterületet, ami a képzési területek és a tanítási tapasztalat szerint is differenciált képet mutat. Jellemző inkább a puha, mint a kemény tudományterületek oktatói körére. A tanítási tapasztalatok mentén pedig nem a szokásos, kezdeti időszak utáni kompetenciaérzet növekedését mutatják, hanem húsz év tanítási tapasztalat után tapasztalható egy ugrásszerű növekedés, 3. AZ OKTATÓK ÉS OKTATÓKÖZÖSSÉGEK SZAKMAI TANULÁSÁNAK TÁMOGATÁSA: NEMZETKÖZI IRÁNYOK ÉS HAZAI LEHETŐSÉGEK A kutatási eredmények és a nemzetközi gyakorlat is azt mutatja, hogy a felsőoktatásban az oktatók szakmai fejlődésének és tanulásának, az oktatás fejlesztésének komplex tamogatérendszereire van sziikség (pl. Taylor & Rege Colet, 2010; Saroyan € Irigwell, 2015). A hazai felsőoktatásban viszont inkább még csak most látszódnak kialakulni azok az első kezdeményezések, amelyek tervezetten és szervezetten kívánják támogatni az oktatók szakmai fejlődését és tanulását. Mindezért ebben a fejezetben egyrészt áttekintjük, hogy mik azok a kihívások, amelyekkel a nemzetközi kontextusban találkoznak azok, akik az oktatók szakmai fejlődésének és tanulásának támogatásával foglalkoznak, valamint hogy milyen irányba mozdultak el e támogató rendszerek az elmúlt évtizedekben. Másrészt összegezzük azokat a legfontosabb kutatási eredményeinket, amelyek segíthetik azonosítani azt, hogy az oktatók szakmai fejlődésének és tanulásának támogatásakor milyen lehetőségeket érdemes kiaknázni, mire érdemes építeni, milyen kihívásokra kell figyelni a hazai felsőoktatásban. Mindkét iránnyal ahhoz kívánunk

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.27 MB
Permalinkből jpg
022_000018/0191.jpg
Permalinkből OCR
022_000018/0191.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde