OCR Output

178 VIII. VARIÁCIÓK AZ OKTATOK SZAKMAI FEJLODESENEK...

dásuk még nehézkesebb. A B2-es fejlesztés ráadásul még lezáratlan. Mivel az Al,
A2, valamint a B1, B2 fejlesztések célzottan egymásra épültek, egy adott kontextus
oktatói tanulástámogatásának eredményeire vonatkoztak, elemzésünkben együtt
kezeljük őket, törekedve arra, hogy ezen belül, ahol lehet, a specifikus fejlesztés és
az eredmények kapcsolatát is bemutassuk.

8.1. Az oktatókboz kötődő eredmények

A fejlesztések hatásait, az oktatók szintjén megjelenő eredményeket az oktatók
gondolkodása és gyakorlata, valamint ezek változása kapcsán tudjuk vizsgálni,
továbbá az eredmények a kezdeti célokkal tudjuk összevetni.

Az A1-A2 fejlesztés oktatói 2019. júliusában — tehát egy vagy fél évvel a
részvétel után — egy kérdőívben nyilatkozhattak a fejlődésükről, tanulásukról.
A kérdőívet kevesen töltötték ki (N-11), de az eredmények így is jelzésértékűek.
Az oktatók saját szavaikkal a következőkben azonosították legfőbb fejlődésüket: a
tudatosságot és a hallgatói szükségletekre figyelő pedagógiai gondolkodást, azaz a
tanulásközpontú megközelítés egyik fő elemét emelték ki. A pedagógiai tudatos¬
ságukat leginkább a tervezés kapcsán emelték ki, de a módszerek alkalmazásának,
az értékelés gyakorlatának átgondoltsága is megjelent. A hallgatói szempont pedig
elsősorban a hallgatói szükségletek, elvárások figyelembevétele, valamint a hallga¬
tói felelősség növelése kapcsán jelent meg (pl. a kurzus céljainak megosztásában).
A kérdőívben feltett zárt kérdésre adott válaszokban is azt lehet látni, hogy egyfe¬
lől a tudatos kurzusfejlesztést, másfelől a módszertani változatosság növekedését
érzékelték a fejlődés legfőbb területeinek (I. 8.4. táblázat). Az alacsony válaszadási
arány ellenére ezt a fejlesztések meghatározó eredményének tekinthetjük, hiszen
a vezetők, támogatók szempontjából a képzés/kurzusfejlesztés és a módszertani
megújulás együttes célja volt a fejlesztéseknek. Az oktatói válaszok differenciált
képet mutatnak, a meghatározóbb fejlődés azonosításától a semmit sem tanultig
terjednek. Az eredmények fontos tanulsága, hogy az Al és A2 fejlesztések közül
az első körben, a Projekt alapú tanulás képzésén részt vevő oktatók számoltak
be a legtöbb területen fejlődésről, ami a tanulástámogatási terv és megvalósítás
eredményességét mutatja. A kérdőívet kitöltők körében tehát látszik, hogy a
tanulásközpontú gondolkodásmód, a konstruktív összehangolás elve megjelent,
erősödött; ugyanakkor a válaszadók a személyre szabott fejlesztést és értékelést
azonosították, mint számukra fontos területet, amit kifejezetten nehezen tudnak
megvalósítani a gyakorlatukban.