OCR Output

I72 VIII. VARIÁCIÓK AZ OKTATÓK SZAKMAI FEJLŐDÉSÉNEK.. ,

folyamat és extenzív jellegéhez, amiben az online tanulástámogatás a tervek szerint
jelentős szerepet töltött volna be azáltal, hogy a készített anyagok megosztását
és a közösség fenntartását is elősegíti. Az alapelvek közt szerepelt a szakmai
fejlődés támogatásában a deficit modell (Boud & Brew, 2013) elutasítása, és a
fejlesztés kapcsán az oktatók eddigi pozitív gyakorlataira való építés. A képzési
terület sajátosságaira való építés lényeges alapelvként jelent meg, ugyanakkor a
fejlesztés kezdetén ez elsősorban a részt vevő oktatók inputján alapult. Az oktatók
szakmai tanulástámogatásának négy fejlesztési variációja során az alapelvek azok,
amelyek a legkevésbé változtak, mind a négy fejlesztésre jellemzők maradtak.
Az alapelvek érvényesülése kapcsán a legtöbb probléma a tanulási környezet
támogató jellegének kiaknázásánál jelent meg (erről a részletesebben a tanulási
környezet fejezetben írunk).

7.2. Tanulási formák, tevékenységek és az extenzív jelleg alakulása

Amíg az alapelvek az egyes fejlesztések közt nem változtak, biztosították a közös
alapot, addig a támogatások tanulási formái már jelentős változásokon mentek
keresztül. A támogatás megtervezésében egyfelől a támogatók szabad kezet kaptak,
másfelől viszont a vezetők az Al és B1 fejlesztések során egyértelműen oktatói
képzésekben gondolkodtak. A képzési formához kötődő elvárásokat felerősítette
a projektfinanszírozás is (pl. megtartott órákra vonatkozó elszámolás), de ettől
függetlenül is a vezetők az oktatók szakmai fejlődésének szervezett jellegű, inkább
formális támogatásában gondolkodtak. A képzési forma dominanciája az Al és
B1 fejlesztéseknél magyarázható tehát azzal, hogy az oktatók támogatását kari
szinten vizionálták, ahol cél volt minél több oktató gyors elérése; továbbá azzal,
hogy a képzések világa — bár az oktatók tanulása kapcsán kevésbé — de a hallgatói
tanulás kapcsán jól ismert tanulási forma.

A támogatók a kezdetektől igyekeztek tágítani a képzési forma kontaktórákra
épülő lehetőségeit, az Al fejlesztés során az oktatók a kontaktórák előtt és közben
kisebb feladatokat kaptak, ami a saját kurzusokhoz, gyakorlatukhoz kötődött
(I. 8. 4. ábra), valamint a vällalt kurzusfejleszteshez.