OCR Output

148 VII. OKTATÓI NÉZETEK HATÁSA A SZAKMAI FEJLŐDÉS ÉS TANULÁS GYAKORLATAIRA

A pedagógiai képzéseken való részvétel és a pedagógiai irodalom olvasá¬
sa a legkevésbé tipikus szakmai tanulási forma volt a hazai oktatók körében.
A többváltozós lineáris regresszióanalízis eredményei alapján úgy tűnik, hogy
azok a tényezők, amelyek a reflexió segítségével zajló szakmai tanulást negatívan
befolyásolták, a képzések és szakirodalom olvasása általi tanulást éppen pozitívan,
és ez fordítva is igaz. Egyfelől az új oktatási módszerek kipróbálása, megosztása
kompetencia pozitívan befolyásolja a pedagógiai képzések és irodalom olvasása
általi tanulást, de negatívan a reflexió segítségével történő tanulást. Másfelől a
tehetséges hallgatók tanulásának, fejlődésének segítése kompetencia pozitív irányban
járult hozzá a reflektív tanulás megjelenéséhez, de negatívan a képzések és olvasás
általi tanuláshoz. A pedagógiai képzések és olvasás általi tanuláshoz leginkább a
hallgatók tanulásának támogatására fókuszáló szakmai fejlődés nézete és a képzésbe
tencia észlelt eredményessége hatott. Kis mértékben, de pozitívan járult hozzá
a pedagógiai képzések és tanulás megjelenéséhez az online tanulási környezetek
tervezése, kivitelezése kompetencia észlelt eredményessége. E két utóbbi oktatói
kompetenciaterület lényeges, bár kevésbé elterjedt szakmai tanulási formákhoz
képes hozzájárulni, mint például a pedagógiai képzések és olvasás, valamint a
vizsgálatok általi tanulás.

7.4. táblázat. A pedagógiai képzések és olvasás általi szakmai tanulás és előrejelzői

B BSE Beta
Konstans 0,56 0,25
A ballgatók tanulásának támogatására fókuszáló szakmai fejlődés nézete 0,39 0,04 0,33***

Új oktatási mód k kipróbálása, tá t l. projekt,
J ortatası modszere tpro alasa, megosz ASA AZ egye emen (p proje 0,06 0,01 0,16***

tükrözött osztályterem. ..) kompetencia észlelt eredményessége

A képzésbe új érkező ballgatók temi ializációjának segítése,
épzésbe újonnan éri ező allgatók egyetemi szocializációjának segítése 0,08 0,01 0,20***
mentorálása kompetencia észlelt eredményessége

Tehetséges hallgatók lásának, fejlődésének segítése k. i
ehetséges hallgatók tanulásának, fejlődésének segítése kompetencia 0,09 0,03 -0,10**

fontossága

Egyetemen kívüli partnerekkel való együttműködés az oktatás érdekében kom- 0,04 0,01 0,09**

petencia fontossäga

Online tanulási környezetek tervezése, kivitelezése kompetencia észlelt ered¬
0,03 0,01 0,09*

ményessége

A hallgatök tanulásának, eredményeinek értékelése, vi. jelzé jtd
4 ga 0. anulasana, ere menyeine erterelese, Visszaje zes nyu asa -0,04 0,02 -0,06*

kompetencia észlelt eredményessége

Megjegyzések: R"—0,338 A többváltozós lineáris regresszióanalízist lépésenkénti (stepwise) eljárással végeztük,
a legjobb modell a 7. lépésben jött létre. "p c 0,05, "p < 0,01 és ***p < 0,001