Az oktatók sokféle szakmai tanulással kapcsolatos gyakorlatait, tevékenységeit
elemezték, és vizsgálták az egyes tevékenységek eredményességét a felsőoktatásban.
Ugyanakkor fontos látni, hogy a tanítási gyakorlat sokféleségét nehéz rendszerezni,
több tanulási tevékenység átfedésben All egymassal (Ferman, 2002; Knight et al.,
2006), például a formális pedagógiai képzések és a közös informális beszélgetések
vagy a reflektálás és a tanítás kutatása. Ferman (2002) ausztrál egyetemen végzett
vizsgálatában az oktatók a szakmai fejlődés és tanulás kollektív és formális útjait
tartották eredményesebbnek, de például az Open University részmunkaidős oktatói,
éppen ellenkezőleg, a nem formális tevékenységeket ítélték fontosabbnak (Knight,
Tait, & Yorke, 2006). További tanulmányok arra hívták fel a figyelmet, hogy az
oktatók a szakmai fejlődés és tanulás kollegiális módjait (pl. társmentorálás) érzik
meghatározóbbnak, mint az egyéni utakat (King, 2004; Hott & Tietjen-Smith,
2018, Wood, Vu, Bower, Brown, Skalicky, Donovan, Loch, Joshi, & Bloom, 2011).
A szakmai fejlődés és tanulás egyes formáival, tevékenységeinek eredményessé¬
gével is foglalkoztak kutatások (pl. Gibbs & Coffey 2004; Cilliers & Herman 2010;
Crawford, 2010; Norton et al., 2005; Postareff, Lindblom-Ylanne, & Nevgi, 2008;
Stes & Van Petegem, 2011). A formalis pedagögiai (tovabb)kepzesek eseteben azt
találták, hogy ha a képzés a hallgatóközpontú megközelítésekre fókuszál, akkor az
pozitívan hat az oktatók tanításról alkotott nézeteire, valamint tanítási megközelí¬
tésükre, hosszabb távon, bár kisebb mértékben a hallgatók tanulására is (pl. Gibbs
& Coffey 2004; Cilliers & Herman 2010; Stes & Van Petegem 2011). Az oktatök
úgy érezték, hogy a formális pedagógiai képzések pozitívan hatottak az identitásala¬
kulásukra (Van Lankveld et al., 2017), de problémaként merülhet fel, ha a képzések
kevésbé építenek a partneri és a kollegiális kapcsolatokra (pl. Owens, 2015).
A kollaboratív vagy együttműködő tanulás különböző megközelítései, mint
például a gyakorlat- közösségek, a team tanulás, a hálózatok mind értékes elemei az
intézményi stratégiáknak csakúgy, mint az oktatók által kedvelt megoldásoknak.
A kollaboratív tanulás kapcsolódik a munka alapú megközelítéshez és érzékenyebb
a diszciplináris kultúrákra is, mint a (tovabb)képzési programok (Boud & Brew,
2013; Cox & McDonald, 2017; Crawford, 2010). Amíg a szakmai fejlődés és ta¬