OCR
4. EREDMÉNYEK 133 6.2.ábra. Az oktatók azon észlelt kompetenciaterületei, amelyek a tanítási tapasztalattal szignifikánsan változnak (N-960) Kurzusok tervezése, fejlesztése A tudomány-, szakterület meghatározó és új elemeinek szakszerű tanítása A hallgatók tanulásának támogatása, facilitálása Tehetséges hallgatók tanulásának, fejlődésének segítése A hallgatók tanulásának, eredményeinek értékelése, visszajelzés nyújtása Képzés/szak fejlesztése, monitorozása Egyetemen kívüli partnerekkel való együttműködés az oktatás érdekében A saját tanítási gyakorlat elemzése, vizsgálata, értékelése u kevesebb mint 9 éve 10-19 éve 20-29éve WMtöbb mint 30 éve Szignifikáns különbségeket tehát egyfelől a hallgatók tanulástámogatása terén találtunk (H(3)—12,50 pc0,01), bár itt nem beszélhetünk ugrásszerű, nagymértékű változásokról. Másfelől a legtöbb különbséget a hagyományosan is lényeges felsőoktatási tevékenységekben tapasztaltunk, azaz a tudományterületek új elemeinek tanitäsa (H(3)=58,43 p<0,01), akurzusok tervezése (H(3)—8790 pc0,01), a tehetséggondozás (H({3)=29,38 p<0,01) és a hallgatök tanuläsänak, eredmenyeinek értékelése (H(3)-11,19 pc0,05) terén. A legjelentősebb változások a kezdő/első oktatói időszak (1-9 év tanítási tapasztalat) után következnek be, de alapvető tendencia, hogy a tanítási tapasztalattal a kompetenciaérzet fokozatosan nő. Ez alól csak a hallgatók tanulásának támogatása kompetenciaterület kivétel, ahol a 20-29 éve tanítók érzik magukat a legkompetensebbeknek, és ebben az esetben az ugrásszerű kompetencianövekedés is inkább a második, nem pedig a kezdő időszak után jelenik meg. További kivétel az értékelés kompetenciaterülete, aminek megítélése 20 év után már nem változik jelentősen. Az oktatói kompetenciák harmadik csoportja, ahol jelentős különbségeket találtunk, olyan tevékenységekhez kapcsolódik, amelyek részben már szervezeti, tanszéki szintű feladatként jelennek meg. Jellemző lehet, hogy az oktatók ezekbe a feladatokba aktívan, irányító szerepben csak a pályájuk későbbi szakaszában vonódnak be: ilyen például a képzésfejlesztés (H(3)= 62,70 p<0,01) és az egyetemen kívüli partnerekkel való együttműködés (H(3)=25,64 p<0,01). Jöl lätszik az is, hogy ezeknel a kompetenciaterületeknel már nemcsak az első 10 év után van egy ugrásszerű változás, hanem a képzésfejlesztésben 20 év után, a külső partnerekkel való együttműködésben pedig