OCR Output

4. EREDMÉNYEK III

A csak pedagógusképzés területén dolgozók esetében érthető az összefüggés,
hiszen a tanítás tartalma és megközelítése között éppen e képzési terület esetében
nagyfokú összhang áll fenn.

Amíg a képzési területek szerint jelentős különbségek voltak a tanulásközpontú
megközelítésekben, a tanítási tapasztalatok esetében a gyakorlatorientált meg¬
közelítésben nincsenek szignifikáns különbségek. A másik három megközelítés
esetében voltak szignifikáns különbségek, de nem egyenletes ütemű növekedésről
van szó (5.3. ábra).

5.2. ábra. A gyakorlatorientált (GyM), valamint az előzetes tudásra és interakcióra épülő (EM)
tanítási megközelítések átlagai képzési területenként

müveszet(közv.)i 48

3,83 , Anad
3,60 pedagógusképzés

374. müveszet(közv.)

pedagógusképzés

3,56
sportt. 377 sportt.
gazdaságt. 3503 bôlcsészett.
térsadalomt. 75, 53 tarsadalomt.
orvos-, egészségt.

bôlcsészett. 3,24

3,50
orvos-, egészségt. FD természett.
agrärt. 23h 9 informatika
természett. 2500 műszaki
1,0 2,0 3,0 4,0 10 20 30 40 50
m Gyakorlatorientált tanítási megközelítés egy Mm Előzetes tudásra és interakcióra épülő
képzési területen tanítási megközelítés egy képzési területen

Előzetes tudásra és interakcióra épülő

Gyakorlatorientált tanítási megközelítés több
tanítási megközelítés több képzési területen

képzési területen

Megjegyzés: az ábrán azok az eredmények szerepelnek, amelyeknél
a Kruskal-Wallis-próba alapján szignifikáns különbség volt aközött, hogy az oktatók az adott képzési területen,
vagy az adott képzési területtel együtt más területen, vagy ezeken nem tanítanak

A Kruskal-Wallis-próba alapján (5.3. ábra, lásd a következő oldalon) a kritikai
gondolkodás fejlesztésére irányuló megközelítés az, ami az első 10 év után meg¬
erősödik, utána viszont már alig növekszik (H(3) -— 8,39, p c 0,05), az előzetes
tudásra és interakcióra épülő leginkább 20 év tanítás után erősödik meg (H(3) ¬
8,98, p c 0,05). S bár az információ- és értékelésközpontú megközelítés növek¬
szik a legegyenletesebben (H(3) — 20,01, p c 0,01), itt fontos, hogy a több mint
30 év tapasztalattal rendelkezőknél emelkedik meg valamennyivel jobban ez a
megközelítés.