OCR Output

4. EREDMÉNYEK 109

5.4. táblázat. A szakmai fejlődés és tanulás tevékenységeinek típusai

Kijelentések Tanulás kép- Tanulás "Tanulás "Tanulás
zés és olvasás ! kollégákkal ! vizsgálatok reflexió
révén (n = 3) által segítségével
(n = 4) Cronbach- a (n=2) (n=2)
Cronbach-a = 0,79 Cronbach-a | Cronbach-a
= 0,82 = 0,80 = 0,64

1. Felsőoktatásról, pedagógiáról szóló szak- 0,831

irodalmat olvasok.

2. Egyénileg veszek részt szervezett pedagó¬

giai (tovabb)képzésen. 0,805

3. Kollégákkal együtt pedagógiai (tovább) 0,605

képzésen veszek részt.

4. Konferencián, műhelyen veszek részt, hogy
olen u: . . 0,646
új felsőoktatási gyakorlatokat ismerjek meg.

5. A tanítás során felmerülő problémákat
, uk 0,799
megbeszelem a kollegäkkal.

6. Új tanítási ötleteimet megosztom a kol- 0,703

legäimmal.

7. A kollégákkal közösen tervezünk, fejlesz- 0,748
tünk kurzust, feladatokat, módszereket. ,

8. A tanítás során felmerülő problémák kap- 0,722

csán vizsgálatot végzek.

9. A képzéssel, a hallgatók eredményességével
kapcsolatos vizsgálatot végzünk a kollégá- 0,912
immal.

10. Órák után átgondolom, mi sikerült és mi 0,725

nem a tanítás során.

11. A hallgatók visszajelzéseit elemzem a 0,610

tanításom fejlesztése érdekében.

A szakmai fejlődés és tanulás típusainak átlaga 2,27 (1,06) 3,38 (1,00) 2,48 (1,12) 4,18 (0,83)

és szórása

Megjegyzés: alpha faktoranalízis, rotáció Promax Kaiser Normalizációval öt iteráció után,
KMO = 0,80; az allitäsokat ötfokú Likert-skálán kellett értékelni.

Az eredeti ällitäsok közül a faktorelemzes (5.4. täbläzat) sorän elöször kivettem
az Új módszereket, gyakorlatokat próbálok ki, találok ki állítást, mert több, mint egy
skálaegységgel volt nagyobb az átlaga, mint a faktor többi állításának, a második
legalacsonyabb kommunalitással rendelkezett (0,37), és a faktorsúlya is viszonylag
alacsony volt (0,41). Ezt követően még ki kellett emelni A kollégáktól visszajelzést
kérek az órámról, tanításomról kijelentést, mert ez a faktoranalízis során hol a
második, hol a harmadik faktoron jelent meg, s szintén alacsony faktorsúllyal
rendelkezett (0,4). Végül kivettem Az internetes portálokat, blogokat olvasok a
tanítás során állítást is, mert kommunalitása szintén alacsony maradt (0,3 alatti).