OCR Output

104

Speciális/szakmai
gondolkodásmód (n - 48)

Hallgatói

attitűdök,
viselkedésmódok
(n- 189)

Hallgatók tudása
(n = 270)

Elméleti és gyakorlati
tudás összhangja (n = 15)

Autonómia és

felelősségvállalás (n - 28)

Kiemelendő (5.1. ábra) a képességek és a tudás metszéspontjában lévő terület,
ami leginkább a használható tudással vagy az alkalmazni képes tudással fémje¬
lezhető. A magas elemszám azt is mutatja, hogy a tudás- és képességfejlesztés
harmóniájának megteremtése fontos az oktatóknak. A képességek és attitűdök
metszetében is megjelent egy jól azonosítható terület, amit leginkább az adott
szakmai gondolkodásmóddal lehet jelölni. Gyakran együtt is használták az oktatók,
úgymint például a mérnöki, pedagógusi gondolkodás- és szemléletmód kialakítása.
Az oktatói válaszokból az is kiderül, hogy míg a tudás és a képességek, valamint
a képességek és az attitűdök között léteznek közös, átmeneti területek, addig a tudás
és az attitűdök kapcsán nem találtunk ilyet. Összességében a tanulási eredmények
komponensei közül az autonómia és felelősségvállalás fejlesztése az, ami a legkevésbé
kerül előtérbe az oktatók szabadon megfogalmazott elképzeléseiben (5.1. táblázat).

5.1. táblázat. A tanulási eredmények komponenseinek aránya az összes válaszban (N = 728)

Tanulási eredmé- ) Összes említés ! A komponens általános ! A komponens speciali¬
nyek komponensei (%) szintti emlitése (%) | zält, konkret elemenek
emlitese (%)
Tudäs 270 (37,1) 115 (15,8) 161 (22,1)
Képességek 348 (47,8) 23 (3,2) 329 (45,2)
Attitűdök 189 (26,0) 48 (6,6) 149 (20,5)
Autonómia és felelős- 28 (3,8) _ _
segvällaläs