OCR Output

V. AZ OKTATÓK NÉZETEI
A TANÍTÁSRÓL ÉS A SAJÁT SZAKMAI
TANULÁSUKRÓL

Számos kormányzati beavatkozás és intézményi projekt támogatja az oktatási
fejlesztéseket, a tanulástámogatást középpontba helyező oktatást, az oktatók
módszertani felkészültségének növelését (Derényi, 2018), ugyanakkor keveset
tudunk arról, hogy a felsőoktatásban dolgozó oktatók hogyan gondolkodnak a
tanításról, valamint hogyan állnak hozzá saját oktatói fejlődésükhöz, tanulásukhoz.
Pedig mindezek megismerése alapvető az oktatás fejlesztéséhez, hiszen az oktatók
nézeteinek figyelembevétele nélkül az oktatás megújítására tett erőfeszítések sem
tudnak meggyökerezni. Célunk" nemcsak az oktatók , hangjának" bemutatása és
annak elemzése, hogy az oktatók hogyan gondolkodnak a tanulásközpontú meg¬
közelítésekről, hanem azokat a közkeletű vélekedéseket is adatok alapján kívánjuk
újraértelmezni, amelyek arra vonatkoznak, hogy a hazai felsőoktatásban alapvetően
a fiatal oktatók szakmai fejlődésének támogatására érdemes fókuszálni; valamint,
hogy olyan, az oktatókat támogató képzéseket, rendszereket szükséges kialakítani,
amelyek az adott képzési területekre fókuszálnak. A fejezetben az oktatók nézeteit
egy hazai online kérdőíves vizsgálat eredményei alapján mutatjuk be.

I. ELMÉLETI KERET

Az elméleti keret kialakításakor fontos volt, hogy olyan területek elemzése kerüljön
be a kutatásba, amelyek hozzájárulhatnak majd az oktatók szakmai fejlődésének
támogatásához. Ezért egyfelől építettem az oktatók tanítással, tanulással kapcso¬
latos nézeteire; másfelől az oktatók szakmai fejlődéssel, tanulással kapcsolatos
tapasztalataira. A tanítással kapcsolatos nézeteket tágan, az oktatói küldetés
értelmezését és a tanítási megközelítéseket is beleértve vizsgáltam, felhasználva

!" A fejezet kisebb módosításokkal egy korábbi tanulmányra épül. Az eredeti változat
megjelent: Kálmán O. (20199: A felsőoktatás oktatói: elképzeléseik a tanításról és saját
szakmai fejlödesükröl. Magyar Pedagögia, 119 (3): 173-198.