5.2. A tanulás sajátosságai az oktatói fejlődés egyes szakaszaiban
Az élettörténetekben megjelenő egyes fejlődési szakaszokhoz, a hozzájuk kap¬
csolódó oktatói identitásképek alakulásához jellegzetes tanulási módok, utak,
támogatási formák kapcsolódhatnak. Iovábbá a szakmai fejlődési időszakokhoz
kötődően lényegi kérdéssé válik az egyéni és kollektív oktatói ágencia sajátos
megjelenése is. Az alábbiakban tehát az egyes oktatói fejlődési szakaszokhoz
kötődően a tanulás jellegzetes módjait és az oktatók tanulásának támogatási
formáit, meghatározó szereplőit azonosítom, valamint az oktatói ágencia megé¬
lésének lehetőségeit. A könnyebb áttekinthetőség érdekében a fő eredményeket
a 4.2. számú táblázat rögzíti.
4.2. táblázat. Az oktatói identitásalakulás egyes időszakaihoz kötődő jellemző tanulási módok
(a) Formális támogató rend¬
szer, ami a fokozatos bevo¬
nódásra épít
(b) Nagy hatású mesterek és
közösség
(a) Saját tapasztalat és a hall¬
gatók munkájának, visszajel¬
zéseinek elemzése
(b) Új fejlesztési-oktatási
feladatok és kísérletezés
(a) Mozaikos tanulási ta¬
pasztalat: oktatói minták
utánzása, próba-szerencse,
kollégákkal beszélgetés, az
oktatói bevonódás forma¬
lizált támogatása, magas
(a) Átgondolt kísérletezés,
fejlesztés egyéni szinten
(b) A saját egyetemen kí¬
vüli tapasztalatok gyűjtése,
(a) Közös fejlesztésekből,
együttműködésből való ta¬
nuläs — magas ägenciäval,
Tapasztalt
oktatók vezetői
(a) Saját tapasztalati tanulás
(a) Tapasztalati tanulás
(b) Kísérletezés, fejlesztés
(c) Kölcsönös tanulás, együtt
működések, szakmai közös¬
(a) Mások tanulásának tá¬
mogatása
(b) Átmeneti időszak a
vezetői szerep kapcsán: át¬
Az élettörténetek alapján az oktatók szakmai tanulása, a fejlődés támogatása a
kezdő oktatók esetében a doktoranduszi időszakhoz kötődik, bár van egy olyan
kezdő oktató is, akinek az oktatóvá válása már hallgatóként megkezdődött, mivel
már az egyetemi felvételi előkészítőn is tanított (JA). A lelkes kezdő oktatói
időszak tanulására, a szakmai fejlődés támogatására jellemző — leszámítva a
pedagógusképzési területet —, hogy az adott szakterületen hagyományos formák¬
ra épülő, többé-kevésbé formalizált, oktatói szocializációt szolgáló rendszerek,