OCR Output

5. EREDMÉNYEK 79

4.1. ábra. Az oktatók szakmai fejlődésének, tanulásának sajátosságai a különböző fejlődési
szakaszokban (Az ábrán a színezett nyíl a radikális, míg az üres nyíl a kisebb léptékű változásokat,

fordulópontokat jelöli)

Első időszak Második időszak Harmadik időszak

K | Hallgatöközpontü |
E ? tanításra figyelő
z m ¬
D Lelkes kezdö oktatö | \ oktate )
ő ee

SM | Magabiztos oktató |
o. \
u S
A v
P
A
sz &
T >
A
L
T
0.
' 5 lattal
A Kevés tapasztalatta = Tanulásközpontú, tanuló oktató
P. rendelkező kezdő
4 oktató
v
E Sokféle tanítási terj Tem
zZ tapasztalattal rendelkezö =>
E
ő dell
ö Modell és
ő os ae =

Kisérletez6, fejleszt
iserletezö, fejlesztö > en
0.
A kezdö oktatök

A kezdő oktatók történeteiben jellemzően három fő önértelmezés jelenik meg:
(1) a lelkes kezdő, (2.a) a hallgatóközpontú tanítást gyakorló oktató és (2.b) a ma¬
gabiztos oktató. A két utóbbi oktatói kép összefonódva, az elbeszélt történetekben
egymással nagyjából párhuzamosan, bár az egyes élettörténetekben különböző
hangsúlyokkal jelent meg.

A lelkes kezdő oktató képében fontos, hogy az oktatók kiemelik, hogy szeretnek
tanítani, hogy lelkesek, pozitív érzelmekkel viseltetnek a tanítás iránt: , szeretek
tanítani [...] szeretem csinálni, és hogy megy is, tehát jó visszajelzéseket kaptam,
tehät hogy jó vagyok benne, úgy tűnt." (JA) Továbbá reflektálnak arra, hogy fontos
számukra az oktatói szerep: , szívesen kipróbálja magát az ember oktatóként" (KA).
E lelkes kezdő oktatói időszakban van, aki a tanítást inkább önmegvalósításként
élte meg (JA), s van, aki inkább arra figyelt, hogy kezdetben hogyan tud megfelelni
az oktatói közösség elvárásainak (OA, KA).