OCR Output

I. ELMÉLETI KERETEK AZ OKTATÓK SZAKMAI FEJLŐDÉSÉHEZ 7I

egyrészt az oktatói elköteleződések, célok folytonos reflexióját állítjuk középpont¬
ba, ami kapcsolódik a szakmai identitás folytonos újrakonstruálásához; másrészt
a szakmai életút során a szakmai fejlődés és tanulás folyamatosságára helyezzük
a hangsúlyt, nem egy-egy tanulási eseményre.

1.2. Oktatói identitáskonstruálás a szakmai fejlődésben

A felsőoktatásban a szakmai fejlődés kutatása leginkább a szakmai identitás ala¬
kulásához kötődik. A szakmai fejlődést általános értelemben a szakmai identitás
fejlődéseként is értelmezhetjük (pl. Swennen, Jones & Volman, 2010). Ebben a
megközelítésben a szakmai identitás egyfajta önértelmezés, önmegértés, mely a
korábbi tapasztalatok és jövőbeli tervek folyamatos reflexiója során alakul ki (Kel¬
chtermans, 2009; Beijaard, Meijer & Verloop, 2004). Alapvetően azt mutatja meg,
hogy hogyan látja magát az oktató mint oktató. A szakmai identitáskonstruálás
tehát egy folyamatos, a személy és a kontextus viszonyában alakuló értelmezési és
újraértelmezési folyamat, ami végigkíséri az oktatói karrier egészét. A gyakorlatok
és szerepek folytonos reflexiója, a fejlődési célokkal és kihívásokkal való azonosulás,
az alternatív gyakorlatok megteremtése mind alakítói a szakmai önértelmezésnek
es fejlödesnek (Korhonen & Tôrmä, 2016 idézi Trautwein, 2018). A szakmai
identitás újrakonstruálása egyaránt jelenti azt, hogy az identitás rugalmas, nyitott
a változásra, s hogy egy folytonos tudatos reflektív munkára is szükség van.

Az oktatók szakmai identitásának jellemzője, hogy nemcsak időben változhat
az újraértelmezések során, hanem hogy eleve nem egy koherens oktatói (academic)
identitásról, hanem számos alidentitásból álló , rendszerről" beszélhetünk. Az
alidentitások kapcsolódhatnak a sokféle akadémiai szerephez (pl. oktatói, kutatói),
de kötődhetnek új oktatási feladatokhoz is (pl. képzési program felelőse, okta¬
tástechnológiai fejlesztő, az oktatókat támogató képző). A változó felsőoktatási
kontextus a szakmai identitás folytonos újragondolását, újraértelmezését követeli
meg, az identitás- és alidentitáskonstrukciók változó, dinamikus, fluid jellegét
erésiti fel (Akkerman & Meijer, 2011). Ugyanakkor mindezzel együtt jár egy
integrációs törekvés is, amelyben az egyén személyes tudását, nézeteit, attittidjeit,
értékeit integrálni akarja egymással és a szakmai követelményekkel, amelyek ér¬
kezhetnek az egyetemtől, gyakorlattól, széles körben elfogadott standardokból (vö.
Beijaard et al., 2004). Különösen fontos, hogy ezek az integráló törekvések számos
feszültséget is felszínre hozhatnak: belső feszültségek keletkezhetnek az oktatók
számára meghatározó személyes és szakmai azonosulások összeütközéseiből, de
feszültségeket indukálhatnak az új szerepek, elvárások, intézményi innovációk is.
Ebben a változásokra nyitott, ugyanakkor integrációra törekvő identitáskonst¬
ruálási folyamatban felértékelődik az ágencia szerepe. Etelápelto és munkatársai