OCR Output

2. A KUTATÁSI KERETRENDSZER: KUTATÁSI MEGKÖZELÍTÉSEK ÉS KUTATÁSI KÉRDÉSEK 59

közelítésével törekedtünk a kutatási problémakör mély és széles körű feltárására
is (Teddlie gc Tashakkori, 2010), a trianguláció elvének megvalósítására (Patton,
2002), a pragmatista megközelítéssel együtt járó transzformatív jellegű kutatás
érvényesítésére (Borko et al., 2008), valamint a kevert és fejlesztés alapú kuta¬
tásokra is jellemző ismétlődő, ciklikus megkézelitésre (Teddlie & Tashakkori,
2010; Barab, 2006).

Az így kialakított kutatási keretrendszerünk lehetővé tette, hogy az első idő¬
szakban az oktatók szakmai tanulásának, tanításának feltárására fókuszáljunk,
mégpedig abban a hazai kontextusban, ahol még kevés kutatási eredmény állt ren¬
delkezésünkre erről a területről. A második időszakban pedig előtérbe kerülhettek
a fejlesztéshez már közvetlenebbül kapcsolódó kutatási megközelítések. A kutatási
keretrendszeren belül az egyes fókuszokat, szakaszokat a 3.1. ábra mutatja.

3.1. ábra. A kutatási keretrendszer egyes elemei, szakaszai

4. Fejlesztes OZ
Hogyan lehet alapú kutatás feltärö kutatäs Mi jellemzö az oktatök
változásokat elindítani tanítására, szakmai
az oktatók tanulására?

tanításában, szakmai

tanuläsäban? 2. Kvantitatív

feltärö kutatäs

A hazai felsöoktatäsi kontextu$

A 3.1. ábrán láthatóak az oktatók tanításával, szakmai tanulásával kapcsolatos
feltáró és változást ösztönző kutatási fókuszok. Míg a kutatási keretrendszer első
két fókusza feltáró jellegű, a második kettő a gyakorlat átalakításának lehetőségeire
figyel. Az értelmezésre irányuló kutatási paradigma és a gyakorlat átalakítására
fókuszáló pragmatista megközelítés együttes alkalmazása meghatározó eleme a
kutatási keretrendszernek, amire — ahogyan az ábra nyilai is mutatják — egyfajta
ciklikusság jellemző, ahol az egyes szakaszok új inputot tudnak szolgáltatni a
következőknek. Például az oktatói nézetekben jelentős kollégákkal való együttmű¬
ködés (feltáró fókusz) lényeges kiindulópontja lehet a fejlesztés alapú kutatásnak
(változás, átalakítás fókusza).

A 3.1. táblázatban összefoglaljuk a kutatási keretrendszer négy fókuszának
jellemzőit: a kutatási kérdések, a kutatási módszerek, valamint a minta és minta¬
választás jellegzetességei szerint.