Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0048
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 49 [49]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000018/0048

OCR

48 II. AZ OKTATÓK SZAKMAI FEJLŐDÉSÉNEK ÉS TANULÁSÁNAK MEGKOZELITESEI ... Eredmények, erősségek és nehézségek A gyakorlatközösségek tehát fontos útjai lehetnek az oktatói szakértelem megszerzésének, az egyes oktatók és oktatóközösségek tanulásának, oktatási innovációk teremtésének és megosztásának, ugyanakkor sikerességük nem automatikus. Wenger (2010 idézi Arthur, 2016) maga is elismeri, hogy a gyakorlatközösségek diszfunkcionálissá is válhatnak: lehetnek például dogmatikusak, alacsony szakértelemmel rendelkezők. Ezek a problémák, negatívumok viszont ellensúlyozhatók, csökkenthetőek: például a tagok döntési, cselekvési lehetőségeinek növelésével, a közösség értelmező tevékenységének erősítésével, vagy a külső ösztönzők révén megjelenő prioritásokkal. További problémákat vethet fel agyakorlatközösségek alakulásában, ha az alapkritériumok sérülnek. Ha az érdeklődési terület túl tágnak, parttalannak tűnik (pl. általában a felsőoktatás fejlesztése), ha a közösség túl hierarchizálttá válik, vagy ha túlzottan az eredmények megmutatására, dokumentálására fókuszálnak a tanulási folyamatok helyett (Mercieca, 2017). A felsőoktatásban elterjedő strukturált, támogatott, oktatáshoz kötődő gyakorlatközösségek eredményességét általában a következő szempontok mentén értékelik (Cox & McDonald, 2017; Newman, 2017): (1) az oktatók szubjektív visszajelzései alapján, (2) a hallgatói eredmények változásával (pl. a lemorzsolódás csökkenése, jobb tanulási eredmények, a bukások számának csökkenése), (3) a felsőoktatási intézmény oktatási prioritásai iránti elköteleződés növekedésével. Az értékelések pozitív változásokat jeleznek ezeken a területeken, sőt e gyakorlatközösségek további hozadékának tartják azt, hogy a tanításra vonatkozó tudományosság hatékony platformját nyújtják, s hogy a tényeken alapuló oktatásfejlesztés implementálásának eredményes útját biztosítják (pl. Cox & McDonald, 2017). A kutatások egy másik iránya az egyes gyakorlatközösségek elemzésével foglalkozik: esettanulmányok segítségével írja le a folyamatokat (McDonald & Carter-Steel, 2017) vagy tipológiákat állít fel. Ezek az eredmények abban segíthetnek, hogy a felsőoktatás jobban értse a gyakorlatközösségei sokszínűségét (pl. amikor az újonnan érkezők kompetenciái határozzák meg a gyakorlatközösséget /Jones, 2010/) és ennek megfelelően különböző támogatást tudjon nyújtani. A tapasztalatok elemzése és az elméleti megfontolások alapján az eredményességet növelő legfőbb közös tényezőkként a következők rajzolódnak ki (Wisker 8- Constable, 2005 idézi Jones, 2010; Iókos & Kovacs, 2015; Cox & McDonald, 2017): - a tanításhoz-tanuláshoz kötődő gyakorlatközösséghez tartozás presztízse, intézményi elismertsége — facilitátori szerep szakmaisága — más oktatókkal való rendszeres találkozás, akik kollegiális segítséget tudnak nyújtani

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.24 MB
Permalink zum JPG
022_000018/0048.jpg
Permalink zur OCR
022_000018/0048.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu