OCR Output

II. AZ OKTATÓK SZAKMAI
FEJLŐDÉSÉNEK ÉS TANULÁSÁNAK
MEGKÖZELÍTÉSEI A FELSŐ¬
OKTATÁSBAN

A tanulásközpontú oktatás megerősödésében kulcsszerepet játszanak az oktatók,
amivel kapcsolatban különösen az a kérdés válik meghatározóvá, hogy a felsőok¬
tatási intézmények hogyan tudják támogatni az oktatók szakmai fejlődését és
tanulását. Bár az elmúlt időszakban a hazai felsőoktatásban számos, az oktatást,
képzést megújító kezdeményezés jelent meg, ezek a fejlesztések gyakran kevésbé
átgondoltak és kidolgozottak stratégiai szempontból. Az aktuális problémákra,
helyzetekre adott gyors reakciók, a pályázati környezet adta lehetőségek kiak¬
názása, a magára hagyott alulról jövő újítások sokasága nehezíthetik azt, hogy a
felsőoktatási intézményekben az oktatók tanulásának, fejlődésének támogatása
szakszerűen és az intézményi stratégiákkal összehangoltan alakuljon. Éppen ezért
e fejezet! arra vállalkozik, hogy feltárja és elemezze azokat a nemzetközi megkö¬
zelítéseket, amelyek az oktatók szakmai fejlődésének támogatására kialakultak, s
hogy a felkínált megközelítések hazai lehetőségeit is értelmezze. Ehhez a következő
elemzési szempontokat használjuk (1) az adott megközelítés értelmezése, (2) az
eredmények és eredményesség kérdései, valamint az illusztrációként használt
(3) hazai példák és lehetőségek végiggondolása. A fejezet tehát a hazai kontextusban
kevésbé tudatosan, reflektáltan használt három megközelítés elemzésére és hazai
lehetőségeire fókuszál: az oktatói képzések, a gyakorlatközösségek (communities
of practice) és a tanításra fókuszáló tudományosság (scholarship of teaching) meg¬
közelítéseire. Ez előtt viszont röviden értelmezzük az oktatók szakmai fejlődése
és tanulása fogalmát, amiről bővebben olvashat még az 1. fejezet 2.4. részében.

1 A fejezet kisebb módosításokkal egy korábbi tanulmányra épül. Az eredeti változat meg¬
jelent: Kálmán O. (2018): Az oktatók szakmai fejlődésének és tanulásának megközelítései
a felsőoktatásban. In: Fehérvári A. (szerk.): Borsszem Jankótól Bolognaig. Neveléstudományi
tanulmányok, Metszéspontok. Budapest: LHarmattan Kiadó, 218—236.