Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0035
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 36 [36]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000018/0035

OCR

2. A TANULÁSKÖZPONTÚ FELSŐOKTATÁS-PEDAGÓGIA ÉRTELMEZÉSI KERETE 35 a szakmai tanulás tervezett és támogatott elemeit, a professzionalizáció fontosságát. Ahol a professzionalizaciét olyan szakmai (fel)készülésként értelmezhetjük, ami „a másoktól elkülönülő, önálló elmélettel és gyakorlattal, sajátos tudásokkal bíró [...], közjó érdekében végzett, társadalmi funkcióval is bíró" szakma művelését segíti elő (Vámos, Kálmán, Bajzáth, Rónay 8 Rapos, 2020). E két irány szempontjainak együttes megjelenítése miatt, valamint újabban a pedagóguskutatás szakirodalmában is terjedő terminus okán (Cordingley, 2015; Rapos et al, 2020), az oktatók esetében is a szakmai fejlődés és tanulás fogalmat használjuk. E fogalom a felsőoktatás-pedagógiai kutatásokban elsősorban az oktatói szerephez kötődik, de átfedésben áll az akadémiai fejlődéssel (academic development) is, ami holisztikusan, az oktatói státuszhoz kötődő fejlődést jelenti, beleértve az oktatói, kutatói, szakértői, tanácsadói stb. szerep tanulását is. Ezek a fogalmak inkább az egyéni oktatói szakmai fejlődést és tanulást igyekeznek megragadni, míg a (kari) oktatók fejlődése, fejlesztése (faculty/staff development) az oktatói közösségek tanulására figyel, és nyitott a szervezeti tanulás kérdéseire is (Taylor & Rege Colet, 2010). Az oktatói szakmai fejlődés és tanulás esetében nincs egy közösen elfogadott értelmezés, de a nemzetközi trendek elemzése alapján jellegzetes hangsúlyok, irányok azonosithatök az értelmezésekben (Kennedy, 2014; Chalmers & Gardiner, 2015; Cordingley, 2015; Malik et al. 2015; Darling Hammond, 2017; Santos et al, 2019; Terosky & Conway, 2020). Ezért most azt az utat választjuk, hogy egyrészt kiemeljük az értelmezésekben megjelenő fő szempontokat, és azon belül mutatjuk be az értelmezések lehetséges két pólusát. A definíciók egy része az oktatók szakmai fejlődését és tanulását mint folyamatot emeli ki, más értelmezésekben pedig ehhez szorosan kapcsolódik a tanítás eredményessége, a hallgatói eredmények növelése is. Az értelmezésekben az eredmények kötődhetnek az oktatók megváltozott elképzeléseihez, gyakorlatához és a hallgatók tanulási tapasztalatainak eredményességéhez, máshol inkább a program és intézményi szintű eredményesség áll a középpontban. A szakmai fejlődés és tanulás egyrészt lehet célvezérelt és rendszerszerű, másrészt informális és nem tervezett is, valamint folyamatos jellegű vagy éppen egy-egy eseményhez kötött, fragmentált tapasztalat. Állhat az egyéni, de a közösségi tanulás is középpontban, a személyes és szakmai fejlődés is. Hangsúlyossá válhatnak az egyéni tanulási utak, de a szakmai fejlődés egyes szakaszainak kiemelése is, értelmeződhet demokratikus megközelítésben, ami az oktatók szakmai autonómiáját állítja középpontba, de a menedzserialista szemléletben előtérbe kerülhet a külső standardok alapján történő elszámoltathatóság is. Mindezek nem egymást kizáró irányok, hanem a gyakorlatban sokszor összekapcsolódó megközelítések. Összességében jól látszik, hogy az oktatók szakmai fejlődésének és tanulásának összetettsége miatt egy olyan definíciót érdemes kialakítani, ami mindezen szempontokat képes felölelni, így könyvünkben a következő módon értelmezzük

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.36 MB
Permalink to jpg
022_000018/0035.jpg
Permalink to ocr
022_000018/0035.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu