Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0034
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 35 [35]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000018/0034

OCR

34 I TANULÁSKÖZPONTÚ PEDAGÓGIA A FELSŐOKTATÁSBAN a kutatás alapú tanulást az egyes kurzusokon vagy az egész program keretében. A tanításra és tanulásra vonatkozó tudományosság esetében olyan projekt alapú tanulásra érdemes gondolni, ahol nem a szakterületi kutatás, hanem az adott szak tanítása-tanulása áll a kutatás középpontjában úgy, hogy a hallgatók nemcsak információforrások, hanem magukis részesei a kutatásnak, fejlesztésnek. Healey és kollégái (2016) szerint a képzésfejlesztésbe, pedagógiai konzultációba való hallgatói bevonódás a legkevésbé elterjedt a felsőoktatási intézményekben. Az ilyen jellegű gyakorlatok leginkább a tanulási források elkészítésébe vonják be a hallgatókat (pl. későbbi évfolyamok számára is használható források, tananyagok készítése), de vannak példák arra is, hogy a hallgatókat oktatásfejlesztési projektekbe vonják be (Healey, Flint & Harrington, 2016). Osszességében a minden hallgató tanulástámogatása kapcsán felmerülő legfőbb kérdések a következőek: (1) az oktatók mennyiben minden hallgató támogatására helyezik a hangsúlyt szemben csupán a speciális hallgatói csoportok támogatásával; (2) a hallgatói bevonódás szintje mennyiben mozdul el a hallgatók aktív tanulásától a hallgatói partnerségig, azaz a hallgatók alakító, kezdeményező tevékenységéig? Továbbá hogyan tud e két irány egymáshoz is kapcsolódni, azaz (3) mennyiben tudja biztosítani a felsőoktatás tanulási környezete, hogy minden hallgató partnerként, alakítóként vehessen részt a tanulás, tanítás és kutatás alaptevékenységeiben. Végül e terület kutatása kapcsán kiemelendő, hogy igen keveset tudunk arról, hogy mindezek hogyan jelennek meg az oktatók tanulásközpontúságról alkotott nézeteiben és gyakorlatában. 2.4. A tanulásközpontúság negyedik pillére: az oktatók és oktatóközösségek szakmai fejlődése és tanulása A tanulásközpontúság értelmezésében meghatározó terület az, hogy az oktatók magukat is tanulóként látják, amihez szorosan kapcsolódik, hogy hogyan gondolkodnak saját szakmai fejlődésükről és tanulásukról. A szakmai fejlődés és tanulás fogalmának használata ugyanakkor nem egyértelmű a felsőoktatásban, a koncepciókra hatnak az andragógia területének munkahelyi tanulással (pl. Marsick & Watkins, 1990, 2003; Marsick, 2006 idézi Stéber & Kereszty, 2015), a munka alapú tanulás jellegzetességeivel (pl. Iynjálá, 2008) kapcsolatos trendek, valamint a pedagógusképzés területén megerősödő folyamatos szakmai fejlődés koncepciója, mely a pedagógust az oktatás eredményességének kulcstényezőjeként azonosítja (Rapos, 2016; Rapos, Bükki, Gazdag, Nagy € Tókos, 2020). A munkahelyi tanulással kapcsolatos kutatások elsősorban a szituatív tanulás elméletére, a gyakorlatközösségek sajátosságaira, az informális tanulás jellegzetességeire, a felnőttkori tanulási sajátosságokra építenek. A pedagóguskutatások pedig kiemelik

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.24 MB
Permalink to jpg
022_000018/0034.jpg
Permalink to ocr
022_000018/0034.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu