OCR
2. A TANULÁSKÖZPONTÚ FELSŐOKTATÁS-PEDAGÓGIA ÉRTELMEZÉSI KERETE 33 ők kezdeményezhetnek, alakíthatják át a gyakorlatot (pl. hallgatói kurzusok, extracurriculáris tartalmak kezdeményezése). Ez utóbbinál a szerzők is felhívják a figyelmet arra, hogy a hallgatói irányítás sok esetben egyfajta ellenállásként fogalmazható meg a felsőoktatási intézmény aktuális rendjével kapcsolatban. Klemencic (2017) értelmezési keretében is a hallgatói bevonódás kritikus eleme az, hogy a felsőoktatási intézmény a hallgatói bevonódás kapcsán csak a hallgatók tevékenységére, aktivitására épít, és meghallgatja a hallgatókat; vagy a hallgatók alakító tevékenységére, ágenciájára is, azaz arra, hogy a hallgatók képessé váljanak arra, hogy beavatkozzanak a tanulási környezetük és tanulási útjuk alakításába. A hallgatói bevonódás területei is sokfélék lehetnek, és a különböző modellek arra hívják fel a figyelmet, hogy ezeknél a területeknél érdemes a szinergiákat is figyelembe venni, tehát nem elkülönülten kezelni például a tanulás-tanításba és az egyetemi közösségek világába való bekapcsolódást (Ashwin & McVitty, 2015), vagy akár a kutatásba és az oktatäsba valö bevonödäst (Healey, Flint & Harrington, 2014, 2016). Healey és kollégái (2014, 2016) négy egymáshoz kapcsolódó területet azonosított, a felsőoktatás alapvető funkcióihoz, azaz a tanuláshoz-fejlesztéshez és kutatáshoz-vizsgálódáshoz kötődően (1.3. ábra), melyeken a hallgatók különböző szintű bevonódását meg lehet teremteni, egészen a partnerségig, ahol ők is a változás kezdeményezői lehetnek. 1.3. ábra. A ballgatói partnerség teriiletei (Healey, Flint & Harrington, 2014, 25.) A tanulás, tanítás, értékelés területén például elsősorban az aktív, tapasztalati tanulásra való építéssel, a társértékeléssel, valamint a társtanítással, tutorálással lehet elérni a partnerséget, ahol egy felsőbbéves vesz részt egy alsóbbéves tanításában. A hallgatók bevonása a szakterületi/ tudományos kutatásokba hosszú múltra nyúlik vissza az egyetemi világban. A kérdés itt inkább az, hogy mennyire csak kiválasztott hallgatói csoportok számára teszik elérhetővé a kutatásokba való bekapcsolódást, vagy mennyire képes a felsőoktatási intézmény integrálni