Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0031
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 32 [32]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000018/0031

OCR

2. A TANULÁSKÖZPONTÚ FELSŐOKTATÁS-PEDAGÓGIA ÉRTELMEZÉSI KERETE 31 A tanulási eredmények többféle, bizonytalan, olykor leegyszerűsített, merev értelmezése olyan sajátosság, amit mindenféleképpen szükséges az oktatói nézetek és tapasztalatok feltárása kapcsán különös figyelemmel kísérni. Ráadásul a tanulási eredmények sokféle, ugyanakkor tisztázatlan, reflektálatlan értelmezése nehezítheti a hallgatói tanulási eredmények fejlesztésére vonatkozó törekvéseket, valamint az ezt támogató tervezést, tanulástámogatást, értékelést és mindezek konstruktív öszszehangolását (Biggs € Tang, 2003). A konstruktív összehangolás elmélete szerint a kitűzött hallgatói tanulási eredmények alapján szükséges tervezni az értékelést, valamint a tanulási eredmények fejlődését biztosító tanulási tevékenységeket és tanulástámogatást. Ha viszont ezek szemléleti koherenciája, tanulásközpontú jellege sérül, akkor a tanulás eredményessége is problematikussá válik. Oktatókkal végzett kutatások alapvetően azt mutatják, hogy az oktatók elfogadják a tanulási eredmények fontosságát, ugyanakkor számos kihívást is látnak tapasztalataik alapján. Egy kezdő oktatók körében végzett brit vizsgálat (Hadjianastasis, 2017) például azt találta, hogy az oktatók a tanulási eredményeket inkább a tanterv tartalomjegyzékének, kivonatának látják, mint a hallgatók fejlődéséhez kötődő iránynak. Ráadásul a tanulási eredményeket inkább az elvárások kommunikálásaként élik meg, semmint egy olyan kommunikációs eszközként, ami az érintettek — például a hallgatók — bevonásával kerül kimunkálásra. Korábbi hazai vizsgálatok (Vámos, 2010; Czető & Kälmän, 2015; Kopp & Vamos, 2015) is egyrészt az értelmezések reflektálatlanságáról tanúskodnak, például az oktatók gondolkodásában a tanulási eredmények komponensei jellemzően nem alkotnak koherens rendszert. Másrészt a hasznosítható tudás, a képességek megjelenése segíti a tanulásközpontú megközelítések erősödését az oktatók gondolkodásában. Harmadrészt ugyanakkor az oktatók gondolkodásában a tanulási eredmények jellemzően a tervezési tevékenységhez kötődnek, és a tanítás és értékelés világát szinte érintetlenül hagyják, ami problémát jelenthet a hallgatók fejlődésének támogatása kapcsán. Egy korábbi, finn és magyar oktatók tanítási megközelítéseit összehasonlító kutatásunk (Kálmán et al, 2020) is azt mutatta, hogy a tanulási eredmények tervezése és értékelése nem kapcsolódik össze tanítási stratégiával, ami szintén felveti annak kérdését, hogy hogyan tud a tanulási eredmények fejlődésének támogatása beépülni az oktatók tanítási gyakorlatába. További problémákat vet fel a tanulási eredmények képzés és kurzus szintű kimeneteinek összekapcsolása, összehangolása is. Például a tanulási eredmények alapú képzésfejlesztés során a képzési programhoz kötődő fejlesztések nehezen érintették meg a kurzus szintjét (Czető X Kálmán, 2015); a helyzet hasonló fordítva is (bővebben I. 8. fejezetben).

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.27 MB
Permalink to jpg
022_000018/0031.jpg
Permalink to ocr
022_000018/0031.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu