OCR Output

I. A TANULÁSKÖZPONTÚSÁG FORRÁSVIDÉKÉNEK ÉRTELMEZÉSÉHEZ 27

A Minőségi tanítás koncepciójában erősebb az érintettek közti folyamatos párbeszéd
ösztönzése, ami a minőségi tanítás közös értelmezésének kialakítását, erősítését,
továbbá a tanulás és tanítás reflexióját, megújításának igényét segíti elő. Másfelől
a NESET jelentésében a hallgatóközpontúság értelmezése együttesen kötődik
az eredményes és az inkluzív tanuláshoz is, valamint hangsúlyossá válik a kon¬
cepcióban a tanulási környezetek szerepe, akár az intézményen kívüli szereplők
partnerségére épülő közösségi tanulás, akár az aktív tanulási terek kapcsán, melyek
rugalmasak, és sokféle tanulási tevékenység támogatására alkalmasak az önálló
kutatómunkától a csoportos megbeszéléseken át a prezentálásig.

2. A TANULÁSKÖZPONTÚ FELSŐOKTATÁS-PEDAGÓGIA
ÉRTELMEZÉSI KERETE

A tanulásközpontúság kapcsán elemzett oktatáspolitikai, gyakorlati irányok, a
tudásmegosztásra vállalkozó beszámolók mint a minőségi tanítás vagy a hallgató¬
központú tanulás és tanítás újraértelmezése, továbbá különösen a tanuláselmélet és
tanulástudományok tanulságai alapján a következő fogalmi keretet alkottuk meg
a tanulásközpontú felsőoktatás-pedagógia értelmezéséhez (1.2. ábra). E fogalmi
keret négy fő pillérből áll, melyek nemcsak a tanulásközpontúság értelmezésére
vállalkoznak, hanem az alapját adják a későbbi fejezetekben bemutatásra kerülő
empirikus kutatásoknak is, melyek az oktatók nézetei, értelmezései, tapasztalatai
felől elemzik a tanulásközpontú felsőoktatás-pedagógiát. Ezáltal pedig gazdagítják
az oktatói nézetkutatások eredményeit is. Az alábbiakban az egyes pillérek rövid
magyarázatát adjuk, kifejtésük, elemzésük viszont a kötet további fejezeteiben
jelenik majd meg.

1.2.ábra. A tanulásközpontú felsőoktatás-pedagógia fogalmi kerete

A hallgatók aktív,
értelmező
tanulásának
támogatása

A hallgatók tanulási
eredményeinek,
fejlődésének
övelésére fókuszálás

Oktató és oktató¬
közösség mint
tanuló értelmezése

Tanulás¬
központú¬
ság

Minden hallgatóra
kiterjedő tanulás¬
támogatás