OCR
24 I TANULÁSKÖZPONTÚ PEDAGÓGIA A FELSŐOKTATÁSBAN 1.1. ábra. Integratív pedagógia, a tanulási környezet metarendszere (Tynjälä, Virtanen, Klemola, Kostiainen & Rasku-Puttonen, 2016; Tynjälä, 2017) Szociális szint Kognitív szint Pedagógiai a alkalmazas módszerek: együttműködés, Fogalmi/ elméleti Gyakorlati/ projekt, tudäs tapasztalatitudäs Új tudás, megbeszélés, képesség, szakértelem, bölcsesség Értelmezés, Magy Pedagógiai \ X tämogatäs: reflexió Folyamatok: problémamegoldás, Lo vezetés és Integratív gondolkodás reflgxio visszajelzés = se Önszabälyozott | tudäs Erzelmi szint Erzelmek, attitüdök, motiväciök Tanuläsi környezet: egyetem és munka világa Szociokulturális tudás E két bemutatott metaszintű elmélet abban tud segíteni, hogy konkrét tanulástámogató megoldások, tanulási környezetek tervezése során a tanulási folyamat támogatásának komplexitása, sok elemes rendszere összehangoltan tudjon megjelenni. Az integratív pedagógia modellje például felhívhatja a figyelmet arra, hogy a mentorálásra épülő tanulástámogatás során éppen a fogalmi tudás fejlődésének támogatása, integrálása jelenthet kihívást, így az adott koncepció kidolgozása során erre különösen nagy hangsúlyt érdemes helyezni (vö. Heikkinen, Jokinen & Tynjala 2012). 1.4. A tanulásközpontú oktatás lehetséges irányai az oktatáspolitika, a kutatás és a gyakorlat metszéspontjában Az oktatáspolitika, a gyakorlat és kutatás világa közti szinergiák iránti igény egyre erősödik, hiszen a különböző szereplők közti tudásmegosztás fontos eleme a gyakorlat eredményessebbé tételének, illetve megújulásának (I. Iriple Helix, Etkowitz, 2008 idézi Haldsz, Balazs, Fischer & Kovacs, 2011). Az oktatäspolitikai diskurzusokban megerősödik a tényeken alapuló megközelítés, ami elősegíti és támogatja az oktatáskutatást, az oktatási gyakorlat monitorozását; a kutatási eredmények szintetizálását kezdeményezi, erősíti annak érdekében, hogy a gya