Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Kálmán Orsolya
Cím (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Tudományterület
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
monográfia
022_000018/0019
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 20 [20]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000018/0019

OCR

I. A TANULÁSKÖZPONTÚSÁG FORRÁSVIDÉKÉNEK ÉRTELMEZÉSÉHEZ 19 a kutatási tevékenységhez képest kisebb mértékű elismerését (Van Schalkwyk, Leibowitz, Herman, & Farmer, 2015; Gast, Schildkamp, & van der Veen, 2017; Santos et al, 2019). Egy kiterjedt nemzetközi összehasonlító vizsgálat eredményei alapjän (Teichler, Arimoto & Cummings, 2013) különösen a kutatóegyetemek professzorainak leterheltsége magas, heti 50 órát is meghaladó; ehhez járul még hozzá, hogy a legtöbb vizsgált országban a kutatóegyetemek oktatói éves szinten több időt fordítanak kutatásra, mint az oktatási tevékenységre. Ugyanakkor az oktatók preferálják az oktatás és kutatás összekapcsolását, a vizsgált országokban átlagosan csak az egyetemi oktatók 23 százaléka tartja összeegyeztethetetlennek a két tevékenységet — jellemzően inkább a kezdő oktatók. Az oktatás és az oktatók megújulásának további akadályára hívja fel a figyelmet egy újabb szakirodalmi áttekintés (Santos et al, 20199: a felsőoktatási intézmények gyakran nem rendelkeznek elegendő pénzügyi, szervezeti forrással és szakmai tudással ahhoz, hogy eredményes támogató rendszereket hozzanak létre az oktatók szakmai fejlődésének támogatásához. Mindezek alapján az látható, hogy a felsőoktatás gyakorlatában a hallgatóközpontú tanítás és ehhez kötődően az oktatók szakmai tanulása nem egyértelműen, konzekvensen támogatott: az intézményi diskurzusok, stratégiák szintjén erősödő pozitív hozzáállás a gyakorlatban ellentmondásos lépéseket szül, és számos megoldatlan feszültséget hoz felszínre. 1.3. A tanulásközpontú megközelítés értelmezése a neveléstudomány és azon belül is a felsőoktatás-pedagógia felől A neveléstudományi kutatások a tanuláselméletek (Littleton & Häkkinen, 1999; Nahalka, 2002) és a tanulástudomány eredményeivel (Sawyer, 2006, 2014) járulnak hozzá a felsőoktatás-pedagógia gazdagodásához. Egyfelől a tanuláselméletek hatnak a területre: a radikális és szociokonstruktivista tanulásértelmezésekkel (Rapos et al., 2011), az oktatásban érintettek nézeteinek kutatásával (Falus, 2007; Golnhofer & Nahalka, 2001; Kälmän, 2013a), a személyre szabottság és az együttműködésre épülő tanulás elvének gazdag elméleti és gyakorlati irodalmával (pl. Rapos et al. 2011). Másfelől az inkább amerikai, interdiszciplináris kutatásokban erős tanulástudományok hatása érződik: a tanulási környezet soktényezős és komplex fogalmának felértékelésével (Sawyer, 2006, 2014; Kálmán, 2014), valamint azzal, hogy a tanulási környezetek fejlesztésének kutatását központi feladattá emelik. Ezáltal pedig szorosabbra fűzik a kapcsolatot az oktatás fejlesztése és kutatása közt. A felsőoktatás-pedagógiai kutatásokat a neveléstudományi és felsőoktatási kutatások metszetében értelmezzük, és ezen belül elsősorban tanulásról való gondolkodásra, a tanulási tevékenységek és tanulástámogatás elveire és a tanulási környezetre fókuszálunk.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.23 MB
Permalinkből jpg
022_000018/0019.jpg
Permalinkből OCR
022_000018/0019.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde