Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0018
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 19 [19]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000018/0018

OCR

18 I TANULÁSKÖZPONTÚ PEDAGÓGIA A FELSŐOKTATÁSBAN További szempontként jelenik meg, hogy a szakmai versenyben minden területen az egyéni képességek válnak meghatározóvá, ami így van az oktatók esetében is (Santos, Gauëas, Mackevitiüté, Jotautyté &, Martinaitis, 2019). Mindezek a tendenciák csak még jobban felerősödtek, amikor 2020-ban a veszélyhelyzeti távolléti oktatásra kellett áttérnie a világ számos felsőoktatási intézményének, köztük a hazai egyetemeknek is. Összességében tehát a diskurzusokban nemzetközi és kisebb mértékben hazai szinten is megjelenik a hallgatói kompetenciák fejlesztése, tanulásuk támogatása és ennek mentén az oktatói felkészültség támogatása, ugyanakkor az értelmezések és tapasztalatok mélyebb hazai értelmezései még kevéssé jellemzőek. 1.2. A tanulásközpontú megközelítés a felsőoktatási gyakorlatban A felsőoktatás mindennapjai is sajátos kérdéseket vetnek fel a tanulásközpontúság kapcsán. A felsőoktatás tömegesedése, a hallgatói létszám növekedése magával hozta a hallgatói populáció diverzifikálódását — például a munka mellett tanulók, idősebb hallgatók, kisgyermeket nevelők, kisebbségi és vallási csoportokhoz tartozók megjelenése —, ami a hagyományos felsőoktatást új kihívások elé állítja. Bár a hazai felsőoktatásban 2012-ben megtorpant a felsőoktatás expanziója, 2009-hez viszonyítva 2016-ra több mint 2096-kal csökkent a hallgatói létszám (Polónyi, 2018), és ezáltal a nemzetközi trendektől való távolodás látszik, a hallgatói populáció diverzifikálódása így is jelentős pedagógiai kihívást jelent az oktatóknak (Derényi, 2018). További problémát jelent a hallgatói lemorzsolódás nagysága, mely az alapszakon ältaläban 30-40% (Varga, 2010), a mesterszakokon pedig ennek kb. a fele, 14-1796 (Derényi, 2015), valamint az ezen a csoporton belül is nehezen azonosítható, a tanulmányaikat lassabban végző hallgatók száma (Fenyves, Bácsné Bába, Szabóné Szőke, Kocsis, Juhász, Máté € Pusztai, 2017). Ezek a változások a hazai kontextusban is kikényszerítik — ráadásul szűkülő források közt — a felsőoktatás eredményességének növelésére vonatkozó törekvéseket, ezáltal jelentős szerepet adva a tanítás megújításának, a hallgatók tanulástámogatását középpontba helyező tanításnak (Derényi, 2018). Ennek ellenére a hazai felsőoktatási intézményekben az oktatási innovációs aktivitás nem bizonyult túl erősnek, a megjelenő innovációk elsősorban a technikai eszközök új alkalmazásához és a tanórák módszertani megújításához kötődnek (Halász, 2018b; Horváth, Saád & Kálmán, 2018; Nagy-Rádli, 2018). A mindennapi gyakorlatban ugyanakkor a tanítás megújításának számos akadályát szokták számontartani: az oktatók leterheltségét, az időhiányt, a változásokkal szembeni ellenállást, a kutatási és oktatási tevékenységek összeegyeztetésének nehézségeit, valamint az egyéni oktatói teljesítményben a tanítás eredményességének

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.24 MB
Permalink to jpg
022_000018/0018.jpg
Permalink to ocr
022_000018/0018.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu