OCR
I. TANULASKOZPONTU PEDAGOGIA A FELSOOKTATASBAN A tanulásközpontúság gyakran használt, de a maga komplexitásában ritkán magyarázott fogalom. Ahhoz viszont, hogy a felsőoktatásban az oktatás változásával, megújulásával érdemben foglalkozzunk, elengedhetetlen a fogalom alaposabb körbejárása. A fejezet célja tehát, hogy a tanulásközpontú pedagógia értelmezésének forrásait, irányait feltérképezze, kialakítson egy olyan értelmezési keretet, ami a tanulásközpontú felsőoktatás-pedagógiát komplexen képes leírni, és ami alapját képezheti majd az oktatók nézeteit és tapasztalatait feltáró empirikus kutatásainknak. A fejezet továbbá arra is vállalkozik, hogy a tanulásközpontú pedagógia értelmezési keretének egyes elemei közti feszültségekre is rámutasson, ezáltal is elősegítve a korszerűség nevében gyakran használt tanulás- vagy hallgatóközpontú fogalom árnyalt reflexióját és továbbfejlesztési lehetőségeit. I. A TANULÁSKÖZPONTÚSÁG FORRÁSVIDÉKÉNEK ÉRTELMEZÉSÉHEZ A tanulásközpontú tanulás és tanítás kérdései alapvetően három irányból és ezek egymásra hatásából táplálkoznak: az oktatáspolitikai diskurzusokból; a mindennapi felsőoktatási gyakorlat világából; és kiemelten a tanuláselméleti megközelítésekből. Az alábbiakban ezeket mutatjuk be egyenként, valamint a tanulásközpontú felsőoktatás értelmezése szempontjából meghatározó, az egyes irányok közti mediálást, tudásmegosztást elősegítő szervezetek programjait, ajánlásait. A fejezetben a tanulásközpontúság fogalmát használjuk, mivel ez emeli ki leginkább azt, hogy e megközelítés a tanulást mint folyamatot helyezi a középpontba, és ezáltal a tanulásközpontúság (learning-centredness) dinamizmusát, le nem zárható jelleget domboritja ki. A hallgatöközpontüsäg (student-centredness) ehhez képest elsősorban a hallgatói igényeknek, szükségleteknek megfelelő tanulástámogatásra fókuszál. A pedagógiai irodalomban az egyéni tanulói sajátosságok kerülnek a figyelem középpontjába, az oktatáspolitikai dokumentumokban és az intézményi gyakorlatokban pedig — legalábbis részben negatív konnotációval — a hallgató