OCR Output

10 TANULÄSKÖZPONTÜ FELSÖOKTATÄS

csolatos tapasztalatokkal rendelkeznek, és hogy szakmai fejlődésük érdekében
milyen eredményes tanulástámogatási lehetőségek jelenhetnek meg. A kötet
hosszú távon ahhoz kíván hozzájárulni, hogy a felsőoktatásban az oktatás fej¬
lesztéséhez megalapozott kutatási eredmények álljanak rendelkezésre; hogy az
oktatók szakmai fejlődésének, tanulásának lehetőségeit azonosítsuk, és ezáltal
elő is segítsük; valamint hogy a tanulásközpontú tanítás kultúrája megerősödjön
a hazai felsőoktatásban is.

A kötetben szereplő vizsgálatokat a 2017-2019-es években folytattam hazai
kontextusban, a Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támogatásával. Mindez azt
jelenti, hogy még a veszélyhelyzeti távolléti oktatást megelőző helyzet állt a ku¬
tatások középpontjában. A 2020-as pandémia a felsőoktatást gyors adaptációra
kényszerítette az online és hibrid oktatás területén, ugyanakkor ezek a válaszok,
reakciók elsősorban nem a minőségi tanítás fejlesztésére fókuszáltak, hanem a gyors
megoldásokra. Így azt gondoljuk, hogy az, hogy az oktatók hogyan gondolkodtak,
gondolkodnak a tanításról, saját felkészültségükről és szakmai fejlődésükről, meg¬
határozó az új kihívást jelentő helyzetben is. A pedagógiai gondolkodás fókuszai
és a pedagógiai tudatosság kulcskérdés az oktatási változásokban is. Így akötetben
szereplő kutatási eredmények fontos látleletként szolgálnak, értelmezésük lényeges
kiindulópontja a tanítás fejlesztésének a felsőoktatásban.

A könyv természetesen nem csak oktatókról szól oktatóknak. Elsősorban
azoknak a szakembereknek és érintetteknek ajánljuk, akik a felsőoktatásban a
tanítás megújításával, az oktatók támogatásával foglalkoznak. Ugyanakkor hasznos
lehet minden olyan oktatónak vagy oktatói közösségnek, tudományterületektől
függetlenül is, akik a tanulás-tanítás kérdéseiről nemcsak a gyakorlati tapaszta¬
lataik fényében, hanem szakmailag megalapozott szempontok mentén, kutatási
eredmények figyelembevételével kívánnak gondolkodni. Ajánljuk munkánkat
továbbá minden olyan doktorandusznak, hallgatónak és érdeklődőnek, akik a
felsőoktatás-pedagógia mai kulcskérdéseivel akarnak ismerkedni.

A kötet összesen tíz fejezetből áll e bevezetéssel együtt, tartalmaz elméleti
és empirikus kutatásra épülő fejezeteket is, valamint egy összegzést. E bevezetés
után a Tanulásközpontú pedagógia a felsőoktatásban című első fejezetben arra vál¬
lalkozunk, hogy a hallgató- vagy tanulásközpontú tanítás gyakran hangoztatott,
szinte a korszerű tanítás szinonimájaként kezelt fogalmát részletesen körbejárjuk,
értelmezzük. Továbbá javaslatot teszünk a tanulásközpontú felsőoktatás-pedagógia
elméleti keretére, azonosítva azokat a kulcsjellemzőket, amelyek majd a későbbi
fejezetek kutatásainak megalapozását is segítik.

Az oktatók szakmai fejlődésének és tanulásának megközelítéseivel foglalkozunk a
második fejezetben. E fejezet három, a nemzetközi szakirodalomban és felsőok¬
tatási gyakorlatban is elterjedt irányt ismertet: a képzésekre épülő, a gyakorlat¬
közösségekre fókuszáló és a tanításra és tanulásra vonatkozó tudományosság