OCR Output

12. TÉMÁK (TUDÁSKERETEK, FORGATOKONYVEK)...

hogy mikor követi és mikor nem tudja követni a beszélgetés menetét.
Továbbá figyelmet tud kérni. Képes a közvetlen szükségletekhez
kapcsolódó rövid, egyszerű feljegyzéseket és üzeneteket, illetve egy
nagyon egyszerű magánlevelet (pl. köszönetnyilvánítás) megírni. (KER
2002: 43, 102, v6. még KER 2002: 34, 90-98, 100).

A2+ szint: À nyelvtanulé képes a sajât hogylétrôl egyszerű leírás
adni. Környezetéről és a mindennapi tevékenységéről (pl. munka vagy
tanulás) tud információkat átadni. Múltbeli események és szemé¬
lyes élmények leírására képes. Érvel amellett, mit szeret és mit nem
szeret. Háziállatok és a nyelvtanuló tulajdonában lévő tárgyak jellem¬
zését és összehasonlítását is meg tudja tenni. Használni tud egyszerű
megoldásokat rövid társalgások megkezdéséhez, fenntartásához és
befejezéséhez. Jól begyakorlott és memorizált fordulatokat adaptálni
tud bizonyos körülményekhez. Át tud venni rövid egyszerű üzenetet.
Alkalmazni tudja a leggyakrabban előforduló kötőszavakat egyszerű
mondatok összekapcsolására, amikor elmond egy történetet vagy leírást
ad valamiről (KER 2002: 100, 102, 150-151, v6. még KER 2002: 35,
90-98).

B1 szint: A nyelvtanuló már képes a körülötte zajló hosszabb beszél¬
getésekben aktívan részt venni: követni tudja a kommunikációt, fenn
tudja tartani a beszélgetést, informális beszédhelyzetekben nézeteit és
véleményét ki tudja fejteni, illetve mások véleményére rá tud kérdezni,
ismerős helyzetekben és témákban felkészülés nélkül is tud beszélni.
A mindennapi élet problémáit is kezeli, pl. a tömegközlekedésben
szokatlan helyzetekben is boldogul, kezelni tudja az utazással kapcso¬
latban felmerülő kérdéseket, panaszt tesz, elbeszélgetés vagy konzul¬
táció során bizonyos mértékű kezdeményezést mutat, meg tud kérni
valaki arra, hogy magyarázza meg vagy fejtse ki a korábban mondot¬
takat. Egyszerű társalgást tud kezdeményezni, fenntartani és befejezni
számára ismerős vagy érdekes témában. Egyszerű információkat közlő
feljegyzéseket, üzeneteket tud írni barátoknak, szolgáltatóknak, taná¬
roknak és azoknak, akik a mindennapi életében szerepet játszanak.
Egyszerű, ismerős témát kifejtő előadás fő pontjait le tudja jegyezni.
Magánlevélben képes beszámolni élményeiről és benyomásairól (KER
2002: 44,100,102, 114, vö. még KER 2002: 34, 90—98).

B1-- szint: Ezen a szinten a nyelvtanuló nagyobb mennyiségű infor¬
máció átadására képes, például egy elbeszélgetés/konzultáció során meg

+8] +