OCR Output

9.4. A KÉRÉS MEGJELENÉSE A MID-BEN

alkalmaz. A feladatok így arra reflektálnak, a megadott beszédhelyze¬
tekben -hat / -het kepzö szinonim viszonyban áll a szeretne + inf. szer¬
kezettel.

A Lépésenként magyarul 2. című tankönyvben az 1. részhez képest a
Hogy is mondjam... alfejezettel egészül ki, melyben a korábban megta¬
nult, illetve az elsajátításra kerülő nyelvtani formák funkcióira, pragma¬
tikai aspektusára reflektál a könyv. A 7. leckében ezen alfejezet témája
a kérés. Az 1. feladat az elsajátított nyelvi formák kontextushoz igazí¬
tott alkalmazását gyakoroltatja: változatos nyelvi formákkal kifejezett
kéréseket (pl. felszólító mód, -hat/-het, feltételes mód stb.) kell a képen
látható beszédhelyzethez rendelni. A következő feladatban mondatokat
kell átalakítani, ezzel a tankönyv a már megismert nyelvi eszközök
szinonim jelentésére hívja fel a figyelmet. A beszédhelyzetek: egy toll
elkérése, pénz felváltása, táska megfogása egy pillanatra. Az itt szereplő
szinonim nyelvi eszközök: légy szíves -- felszólító mód, tud - inf., tud +
feltételes mód - inf., feltételes mód. Pl. Légy szíves vidd le a szemetet!,
Le tudod vinni a szemetet?, Le tudnád vinni a szemet?, Levinnéd a
szemetet? (Lépésenként magyarul 2: 155). A harmadik feladat az udva¬
riasság nyelvi funkciójára koncentrál: felszólító módú, direkt (és nem
udvarias) kérdéseket kell átalakítani udvarias kérdéssé a feltételes mód
és a tud + felteteles möd + inf. segítségével. A feladat nem hívja fel a
figyelmet arra, hogy a mondatok pragmatikailag nem egyenértékűek, de
az udvarias kérést megvalósító két nyelvi lehetőség közötti szinonimitás
a feladat által megjelenik (vö. MagyarOK 2). A 3. és 4. feladat a kérés
megalkotását és udvarias elutasítását (elutasítás 4 magyarázat) gyako¬
roltatja.

9.4.3. HALLO, ITT MAGYARORSZÁG!

A Halló, itt Magyarország I. tankönyvben kérés különböző formái
a tankönyvben a 3., a 11. és a 16. leckékben jelennek meg. A kérés
először a tárgy tanításához kapcsolódóan kerül szóba. Az itt szereplő
párbeszédeket, feladatokat a könyv mindig a grammatikai eszköz elsajá¬
tításának rendeli alá. Például a 3. leckében:

— Tessék!

— Kérek egy füzetet és egy borítékot.
— Még valamit?

+7] +