Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000017/0000

Pragmatika a magyar mint idegen nyelv oktatásában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Cím (EN)
Pragmatics in Teaching Hungarian as a Foreign Language
Tudományterület
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Sorozat
Károli könyvek. Jegyzet
Tudományos besorolás
egyetemi jegyzet
022_000017/0067
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 68 [68]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000017/0067

OCR

9.4. A KÉRÉS MEGJELENÉSE A MID-BEN 1. tárgyeset / tárgyrag tanítása (kér vmit), 2. főnévi igenév (tud - inf., szeretne? 4 inf.: szeretnék olvasni / szeretnék kérni, legyen szíves/légy szíves - inf.), . -hat/-het képző (pl. Elkérhetem a tollat?), 4. feltételes mód, tud - feltételes mód + inf., -hat/-het képz6 + feltételes mód (pl. Segítene", Tudna segiteni?, Kérhetnék egy kis segítséget?), 5. felszólító mód (pl. Nyissa ki a száját!, enyhítő stratégiával: Legyen szives, nyissa ki az ablakot!). w A kezdő tankönyvek a kéréshez kapcsolódó nyelvtani formákat általában jól begyakoroltatják, azonban a funkciójukat, a kontextus összetevőihez igazított alkalmazásukat (mikor melyik használható, kinek melyiket lehet mondani) alig teszik reflexió tárgyává. A tankönyvcsaládok közül a Lépésenként magyarul és a MagyarOK mutat ebben a kérdésben eltérést. A Lépésenként magyarul a szinonim(nak tűnő nyelvi eszközök gyakoroltatása közben több esetben kontextushoz is köti a kérést megvalósító grammatikai eszközöket, ezzel explicitté téve a grammatikai eszköz funkcióját, illetve azt, mely grammatikai eszközök tekinthetők — az adott szituációban — valóban szinonimnak. A MagyarOK explicitté teszi a kérés esetében (is) az adott nyelvi eszköz funkcióját is. Továbbá ez az egyetlen tankönyv, mely az udvarias kérést megvalósító -hat/-het + feltételes módnál (pl. Felolvashatnám ezt a verset?) rögzíti, hogy amennyiben a megnyilatkozás alanya nem az én vagy a "mi; nem alkalmazható a -hat/-het, helyette a tud "képességet kifejező" igét alkalmazzuk (Pl. Tudnál / Tudna adni egy tollat? és nem *Adhatndl / *Adhatna egy tollat) (1. MagyarOK Tk. 2: 163-164, MagyarOK Mf. 2: 114). A fejezet a továbbiakban három tankönyvben (MagyarOK, Lépésenként magyarul, Halló, itt Magyarország) vizsgálja a kérés megjelenését. A vizsgálatban egyfelől közli, milyen sorrendben jelennek meg a kérést megvalósító nyelvi eszközök, ezen eszközökhöz milyen feladatok kapcsolódnak, a kapcsolódó feladatok mennyire mutatják be a nyelvi forma funkcióját. Az elemzés végén arra reflektál, hogy a 3 Már kezdő tankönyvekben megjelenik (I. pl. MagyarOK Tk. 1.), a diskurzusokban/ feladatokban a szeretne ige után álló főnévi igenév kerül előtérbe

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1750 px
Kép magassága
2480 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1001.81 KB
Permalinkből jpg
022_000017/0067.jpg
Permalinkből OCR
022_000017/0067.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde