OCR Output

9. UDVARIASSÁG- ÉS BESZÉDAKTUS-VIZSGÁLATOK A MAGYARBAN

direkt felszölitäs (Legyszi, adj egy tollat!); c) hallgatöorientält személy¬
telen felszölitäs (Legyen szives atülni!) es d) magäzö szemelytelen
felszölitäs (Tessek kimenni!).

7-es stratégia: előkészítő stratégia, konvencionális formulák (tud,
feltételes mód használata), amelyek az elutasítástól való félelmünket
tükrözik, pl. El tudna vinni a Margit-hídig? Be tudná csukni az ablakot?
Az alstratégiák a következők: a) a befogadó képességét firtató ige
(tud) feltételes módú használata infinitivusszal (Tudna kölcsönözni
egy tollat?); b) a befogadó hajlandóságára utaló feltételes módú forma
(Kinyitná az ablakot?); c) engedély kérése a hallgatótól ható képzős
kijelentő vagy feltételes módú igealakkal (Ihatnék?) vagy a megengedi,
hogy...? formulával (Megengedi, hogy haszndljam a telefonjat?).

3-as stratégia: beágyazott performatívum használata, azaz a kérést
jelölő ige (elkér, kér) modális vagy más segédigével (kell, akar, szeret)
kombinálva jelenik meg (Szeretném kölcsönkérni az autódat; El kell
kérnem a tolladat).

Interkulturälis szempontból lényeges, hogy a magyarban a legk6z¬
vetlenebb formákat tartalmazó 1. stratégia a meghatározó (a többi 8
vizsgált nyelvhez képest mennyiségileg kiemelkedőbb), a konvencio¬
nális formák pedig egy kicsit kevésbé (Megigazítaná?), ez azonban nem
azt jelenti, hogy a magyarban a , nyers" imperativusi formák udvari¬
asabbnak minősülnek, mint más nyelvkben, hanem hogy ezeket más
stratégiáknak megfelelő formákkal kombinálva használjuk nagyobb
számban (Kérlek, adj egy zsepit! Adjon egy tollat, legyen szíves!). Szili
hangsúlyozza, hogy az is fontos, hogy az imperativus a magyarban más
jellemzőkkel bír, mint egyes más nyelvekben, tartalmilag gazdagabb
(személyre, számra, tárgyra utal).

9.4. A KÉRÉS MEGJELENÉSE A MID-BEN

A fejezet a kérést előtérbe helyezve mutatja be, hogy a magyar mint
idegen nyelvi tankönyvek hogyan jeleníthetik meg a beszédaktusfajtát.

A magyar mint idegen nyelv tankönyveiben a kérés beszédaktusa és a
kérésstratégiák (9.3.) kezdetben az azt megjelenítő nyelvi / grammatikai
eszközök tanításánál, azoknak alárendelve jelennek meg. E grammatikai
eszközök:

.66 +