OCR
4.2. A DISKURZUSOK SZERVEZODESE mind az irott, mind a beszélt nyelvi diskurzusokat tekintve, a diskurzusok forgatókönyveit jellemző lépéseket, tehát az üdvözlést, a felvezető témát, a témaváltásokat, a lezárás előkészítését, a lezárást és az elköszönést, illetve ezek kifejezőeszközeit is megismeri. A továbbiakban a fejezet a vásárlás forgatókönyvén szemlélteti a fentebb összegzett lépéseket (csak a verbális részre koncentrálva). Ezzel együtt két tankönyvi példán (MagyarOK 1: 91 és 1: 107) mutatja be a társalgás megvalósulását. 1. Kapcsolatteremtés (üdvözlés) 1.1. Kölcsönös üdvözlés 1.1.1. Az eladó/vásárló üdvözli a vásárlót/eladót Sára: Jó napot kívánok! 1.1.2. A vásárló/eladó üdvözli az eladót/vásárlót. Zöldséges: Jó napot kívánok! Tessék! 2. Az áruk kiválasztása (felvezető téma, témaváltások) 2.1. Kérdés, (információ)kérés 2.2. Välasz, (informäciö)adäs Sára: Négy kiló almát, tizenkét darab tojást, fél kiló hagymát és négy kiló krumplit kérek. Zöldséges: Tessék. Eladó: Tudok segíteni? Vásárló: Nem, köszönöm, csak körülnézek. Eladó: Csak tessék. 3. Választási lehetőségek Zöldséges: Melyik krumpliból kér? Sára: Ebből a krumpliból, itt. Panni: Van ebből a nadrágból negyvenes méret? Eladó: Egy pillanat... Igen, van, tessék. 4. Az egyes választási lehetőségek megvitatása 4.1. Információkérés 4.2. Információadás 4.3. Tanácskérés 4.4. Tanácsadás Sára: Van szőlő? Zöldséges: Igen, van. Nagyon finom és édes. + 23°