Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000017/0000

Pragmatika a magyar mint idegen nyelv oktatásában

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
Pragmatics in Teaching Hungarian as a Foreign Language
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
egyetemi jegyzet
022_000017/0018
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 19 [19]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000017/0018

OCR

3. A KONTEXTUS A sematikusság és összetettség különböző fokán álló képek alkalmazását a nyelvi szint, illetve az annak megfelelő elsajátítandó jelentéstartalom határozza meg. A tankönyvekben a képek funkcióját röviden összegezve abban lehet látni, hogy az idegen nyelvű hallgató — mivel a kép nyelvileg nem determinált — a vizuális reprezentáció által aktivizált tudáskeretek és forgatókönyvek előhívásával, egy a kép által aktivizált narratíva megteremtésével képes azon jelentéseket, illetve azon kontextuális körülményeket létrehozni, melyek előkészítik a magyar nyelvi szöveg megértését, de mindezzel együtt a nyelvi eszközök pragmatikailag megfelelő használatának elsajátítását is lehetővé teszik. A centrális események reprezentációjakor a kép által elindított narráció megteremtése révén a nyelvi reprezentáció kontextualizációja a meglevő tudás előhívásával történik meg. Az üdvözléshez kapcsolódó illusztrációkat látva például a napszaknak megfelelő köszönés mint tudás aktivizálódása által a beszédhelyzet mimetikus megjelenítésében történhet a kontextusnak megfelelő nyelvi eszköz elsajátítása. A nyelvtanulónak a kép és az általa létrehozott narratíva segíthet annak megértésében, hogy például a Jó éjszakát! nyelvi eszközt csak elköszönés esetében alkalmazzuk (és persze éjszaka), vagy annak feldolgozásában, hogy a köszönést a magyarban miként alakítják a személyek közötti viszonyok. Hasonló folyamat játszódhat le egy szállodai recepció képét látván. Amennyiben a nyelvtanuló rendelkezik azzal tudással, hogy mi történik egy hotelbe való megérkezéskor, akkor annak forgatókönyve a kép narratívaként történő megteremtésekor verbalizálódik, létrehozva a magyar nyelvi szöveg kontextusát, előkészítve a szituációhoz és egyben a képhez köthető magyar nyelvi dialógus megértését, valamint a beszédhelyzetnek megfelelő nyelvi eszközök elsajátítását. A kontextusnak megfelelő szemantikai tartalom elsajátításában betöltött szerep az eddigi példákon kívül hangsúlyozottan azokban az esetekben figyelhető meg, mikor a nyelvi eszköz közvetlenül utal a beszédhelyzetre, illetve annak összetevőire. A beszédhelyzet bizonyos összetevőire történő rámutatás imitálása, képi megjelenítése nélkül például a deixis művelete, illetve a deiktikus nyelvi elemek megértése (I. 5.1.) szinte lehetetlen lenne. A szeriális képeknél, tehát azoknál az illusztrációknál, melyek egy esemény különböző pillanatait jelenítik meg, elsősorban a meglevő forgatókönyvek aktivizálása történik meg. A házi munka szókincsének elsajátításakor alkalmazott illusztrációk segítségével például lehetőség nyílik a takarítás forgatókönyvét előhívni, mely a magyar nyelvi eszközök megértését készíti elő. +18 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1750 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.16 MB
Permalink to jpg
022_000017/0018.jpg
Permalink to ocr
022_000017/0018.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu