OCR
3. A KONTEXTUS A sematikusság és összetettség különböző fokán álló képek alkalmazását a nyelvi szint, illetve az annak megfelelő elsajátítandó jelentéstartalom határozza meg. A tankönyvekben a képek funkcióját röviden összegezve abban lehet látni, hogy az idegen nyelvű hallgató — mivel a kép nyelvileg nem determinált — a vizuális reprezentáció által aktivizált tudáskeretek és forgatókönyvek előhívásával, egy a kép által aktivizált narratíva megteremtésével képes azon jelentéseket, illetve azon kontextuális körülményeket létrehozni, melyek előkészítik a magyar nyelvi szöveg megértését, de mindezzel együtt a nyelvi eszközök pragmatikailag megfelelő használatának elsajátítását is lehetővé teszik. A centrális események reprezentációjakor a kép által elindított narráció megteremtése révén a nyelvi reprezentáció kontextualizációja a meglevő tudás előhívásával történik meg. Az üdvözléshez kapcsolódó illusztrációkat látva például a napszaknak megfelelő köszönés mint tudás aktivizálódása által a beszédhelyzet mimetikus megjelenítésében történhet a kontextusnak megfelelő nyelvi eszköz elsajátítása. A nyelvtanulónak a kép és az általa létrehozott narratíva segíthet annak megértésében, hogy például a Jó éjszakát! nyelvi eszközt csak elköszönés esetében alkalmazzuk (és persze éjszaka), vagy annak feldolgozásában, hogy a köszönést a magyarban miként alakítják a személyek közötti viszonyok. Hasonló folyamat játszódhat le egy szállodai recepció képét látván. Amennyiben a nyelvtanuló rendelkezik azzal tudással, hogy mi történik egy hotelbe való megérkezéskor, akkor annak forgatókönyve a kép narratívaként történő megteremtésekor verbalizálódik, létrehozva a magyar nyelvi szöveg kontextusát, előkészítve a szituációhoz és egyben a képhez köthető magyar nyelvi dialógus megértését, valamint a beszédhelyzetnek megfelelő nyelvi eszközök elsajátítását. A kontextusnak megfelelő szemantikai tartalom elsajátításában betöltött szerep az eddigi példákon kívül hangsúlyozottan azokban az esetekben figyelhető meg, mikor a nyelvi eszköz közvetlenül utal a beszédhelyzetre, illetve annak összetevőire. A beszédhelyzet bizonyos összetevőire történő rámutatás imitálása, képi megjelenítése nélkül például a deixis művelete, illetve a deiktikus nyelvi elemek megértése (I. 5.1.) szinte lehetetlen lenne. A szeriális képeknél, tehát azoknál az illusztrációknál, melyek egy esemény különböző pillanatait jelenítik meg, elsősorban a meglevő forgatókönyvek aktivizálása történik meg. A házi munka szókincsének elsajátításakor alkalmazott illusztrációk segítségével például lehetőség nyílik a takarítás forgatókönyvét előhívni, mely a magyar nyelvi eszközök megértését készíti elő. +18 +