szándéka fejeződik ki, hogy vacsorára palacsintát süssenek. A célok és
 szándékok nyelvi eszközzel történő kifejezésekor több nyelvi eszközből
 lehet választani, ugyanazt a beszédcselekvést több nyelvi kifejezőeszköz
 is megjelenítheti. Az ezekből történő választást a kontextuális tényezők
 határozzák meg. A választás átvezet a stílus, azaz a dsskurzusok megfor¬
 máltságának kérdésébe.
 
Egy nyelvközösségben a tipikus szituációkhoz kapcsolódva kiala¬
 kulnak tipikus megformálási módok. Például egy tanár a magyar nyelvi
 órán egészen másképp formálja mondanivalóját, mint egy magyar egye¬
 temen vagy egy nem nyelvészeknek és nem nyelvtanulóknak szóló isme¬
 retterjesztő előadáson. A kommunikációs helyzetnek megfelelő megfor¬
 máltság a stílus kérdését érinti. Tehát azt, hogyan formáljuk meg a
 mondanivalót egy adott kontextusban. A stílus ugyanakkor nem csupán
 forma. Általa megjeleníthetővé válik az a viszonyrendszer, melyben az
 adott diskurzus elhangzik.
 
 
Egy adott diskurzus kontextusa nem fogható úgy fel, mint előre adott
 ismeretek rendszere. A diskurzusok befogadása során megnyilatko¬
 zásról megnyilatkozásra aktivizálódik a megértéshez szükséges tudás.
 Ennek az ismeretanyagnak ugyanakkor csak az a része játszik szerepet a
 jelentés létrehozásában, mely az adott diskurzusban relevánsnak tekint¬
 hető. A kontextualizáció folyamatában azokat az ismeretanyagokat
 mozgósítjuk, melyek az adott kommunikációs körülmények mellett
 biztosítják a diskurzusok sikeres értelmezését.
 
A magyar mint idegen nyelvi tankönyvekben a nyelvi eszközök
 kontextusban történő használatának elsajátítását több dolog is segítheti.
 A párbeszédek esetében a dramatikus forma (aktuális beszélő névvel
 történő szerepeltetése) például a szituációs kontextust teszi megfigyel¬
 hetővé. A fordulókban szerepeltetett nyelvi eszközök által megjelenített
 ismeretek elsajátítása ezáltal a beszédhelyzethez, illetve az abban szereplő
 személyekhez köthetően sajátítható el. Ezzel együtt elmondható, hogy
 a nyelvi eszközök beszédhelyzethez köthető jelentésének megértése
 válik lehetővé. A fejezetcímek mint tematikus egységek megnevezései
 is elősegítik a kontextus megteremtésének, ezáltal a kontextusban zajló
 jelentésképzés folyamatát. Az étkezés fejezetcím például aktivizálja az