Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000017/0000

Pragmatika a magyar mint idegen nyelv oktatásában

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Title (EN)
Pragmatics in Teaching Hungarian as a Foreign Language
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
egyetemi jegyzet
022_000017/0012
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 13 [13]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000017/0012

OCR

2. A NYELVI TEVÉKENYSÉG ÁLTALÁNOS JELLEMZÉSE hogy a beszédpartnerek nemcsak hallják, hanem látják is egymást, és a verbális és hallható nonverbális jelzések mellett képesek érzékelni a diskurzus megértéséhez hozzájáruló gesztusokat és mimikát. A beszélőnek ugyanakkor nincs annyi ideje beszédének megtervezésére, mint az írás esetében. A beszélt nyelvi tevékenységet tehát alapvető spontenitás jellemzi. A közvetett interakcióban (Tátrai 2011: 77) nem érvényesül a beszélő és a befogadó szituációja közötti szoros egység. A szövegalkotás és -befogadás folyamata aszimmetrikussá válik (Iser 1996), amelynek következtében a szöveg eltávolodik a létrehozásának szituációjától (Ong 1998). A szövegalkotónak ennélfogva a szemtől szembeni kommunikációhoz kapcsolódó lehetőségek hiányával számolva kell érvényesíteni a stratégiáit. Az írott nyelvi tevékenységet tehát alapvetően a tervezettség jellemzi. Akárcsak a beszélt nyelvi tevékenységben, az írott szöveg esetében is diskurzusról van szó, ahol a diskurzus egyik résztvevője a szöveg, a másik pedig a befogadó (vö. Tolcsvai Nagy 2001). FELADATOK 1. Gyűjtse össze, kezdő szinten milyen beszélt és milyen írott nyelvi diskurzusokkal találkozik a nyelvtanuló! Figyelje meg, ezek a diskurzusok szerkezetileg és tartalmilag mennyiben változnak a nyelvtanulás során! 2. Mind a beszélt, mind az írott nyelvi diskurzusok megjelenhetnek informális vagy formális beszédhelyzetben. Hozzon ezekre példát! Figyelje meg, mennyiben módosulnak a fentebb leírt jellemzők! s 12 e

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1750 px
Bild Höhe
2480 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
726.52 KB
Permalink zum JPG
022_000017/0012.jpg
Permalink zur OCR
022_000017/0012.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu