Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000017/0000

Pragmatika a magyar mint idegen nyelv oktatásában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Cím (EN)
Pragmatics in Teaching Hungarian as a Foreign Language
Tudományterület
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Sorozat
Károli könyvek. Jegyzet
Tudományos besorolás
egyetemi jegyzet
022_000017/0012
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 13 [13]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000017/0012

OCR

2. A NYELVI TEVÉKENYSÉG ÁLTALÁNOS JELLEMZÉSE hogy a beszédpartnerek nemcsak hallják, hanem látják is egymást, és a verbális és hallható nonverbális jelzések mellett képesek érzékelni a diskurzus megértéséhez hozzájáruló gesztusokat és mimikát. A beszélőnek ugyanakkor nincs annyi ideje beszédének megtervezésére, mint az írás esetében. A beszélt nyelvi tevékenységet tehát alapvető spontenitás jellemzi. A közvetett interakcióban (Tátrai 2011: 77) nem érvényesül a beszélő és a befogadó szituációja közötti szoros egység. A szövegalkotás és -befogadás folyamata aszimmetrikussá válik (Iser 1996), amelynek következtében a szöveg eltávolodik a létrehozásának szituációjától (Ong 1998). A szövegalkotónak ennélfogva a szemtől szembeni kommunikációhoz kapcsolódó lehetőségek hiányával számolva kell érvényesíteni a stratégiáit. Az írott nyelvi tevékenységet tehát alapvetően a tervezettség jellemzi. Akárcsak a beszélt nyelvi tevékenységben, az írott szöveg esetében is diskurzusról van szó, ahol a diskurzus egyik résztvevője a szöveg, a másik pedig a befogadó (vö. Tolcsvai Nagy 2001). FELADATOK 1. Gyűjtse össze, kezdő szinten milyen beszélt és milyen írott nyelvi diskurzusokkal találkozik a nyelvtanuló! Figyelje meg, ezek a diskurzusok szerkezetileg és tartalmilag mennyiben változnak a nyelvtanulás során! 2. Mind a beszélt, mind az írott nyelvi diskurzusok megjelenhetnek informális vagy formális beszédhelyzetben. Hozzon ezekre példát! Figyelje meg, mennyiben módosulnak a fentebb leírt jellemzők! s 12 e

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1750 px
Kép magassága
2480 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
726.52 KB
Permalinkből jpg
022_000017/0012.jpg
Permalinkből OCR
022_000017/0012.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde