Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000017/0000

Pragmatika a magyar mint idegen nyelv oktatásában

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
Pragmatics in Teaching Hungarian as a Foreign Language
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
egyetemi jegyzet
022_000017/0009
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 10 [10]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000017/0009

OCR

1. BEVEZETÉS témák: udvarias nyelvi viselkedés, kultúraközi kommunikáció, nyelvi manipuláció stb. E két kutatási lehetőség mellett meg kell említeni a metapragmatikát, amely a pragmatika által használt elveket határozza meg, például: az együttműködési alapelvet vizsgálja. Jelen munka a funkcionális nyelvészet háttérfelvetéseit érvényesítve kíván áttekintést nyújtani a nyelvi tevékenység leglényegesebbnek tartott kérdéseiről. Mindeközben folyamatosan reflektál egyfelől a magyar nyelvi tevékenységet jellemző és meghatározó kérdésfelvetésekre, másfelől a magyar mint idegen nyelv tanítása során előtérbe kerülő pragmatikai problémákra. Mindezzel a nyelvtanítás pragmatikai aspektusára, illetve összetevőire kívánja ráirányítani a figyelmet, melyek sok esetben expliciten nem jelennek meg a tankönyvekben. Jelen munkában mind a mikro-, mind a makro-, mind a metapragmatika szempontjai egyaránt fontos szerepet játszanak, hiszen a magyar mint idegen nyelv oktatása során mindhárom terület előtérbe kerül. Elméleti megközelítése miatt a könyv a nyelvet tevékenységként értelmezi. Ez jobban kiemeli az egymással diskurzust folytatók konstruktív hozzájárulását a nyelv működéséhez, funkcionálásához (Tátrai 2011: 9). A diskurzus fogalma több értelemben használható. Jelen munkában a diskurzus két vagy több ember közötti nyelvi tevékenységet jelenít meg. A terminus általános használatát szintén a kommunikáló felek közötti konstruktív együttműködés indokolja. A diskurzuson belül megkülönböztet prototipikus beszélt és prototipikus írott nyelvi tevékenységet. Előbbire a társalgást, írott változatára a párbeszédet, utóbbira a szöveg terminust alkalmazza, hiszen a szöveg funkcionális megközelítése a szövegalkotó és a befogadó közötti interaktív viszonyt helyezi előtérbe, mely értelmezésben a szöveg egyszerre produktum és produkció, szerkezet és művelet (vö. Tolcsvai Nagy 2001, Tátrai 2011). Ezekhez kapcsolódóan használja a megnyilatkozás fogalmát is. Egy megnyilatkozás addig tart, míg a beszélő / szövegalkotó magánál tartja a szót (vö. Tátrai 2011: 69, vö. még Bahtyin 1988).

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1750 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
966.15 KB
Permalink to jpg
022_000017/0009.jpg
Permalink to ocr
022_000017/0009.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu