Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000017/0000

Pragmatika a magyar mint idegen nyelv oktatásában

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Title (EN)
Pragmatics in Teaching Hungarian as a Foreign Language
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
egyetemi jegyzet
022_000017/0009
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 10 [10]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000017/0009

OCR

1. BEVEZETÉS témák: udvarias nyelvi viselkedés, kultúraközi kommunikáció, nyelvi manipuláció stb. E két kutatási lehetőség mellett meg kell említeni a metapragmatikát, amely a pragmatika által használt elveket határozza meg, például: az együttműködési alapelvet vizsgálja. Jelen munka a funkcionális nyelvészet háttérfelvetéseit érvényesítve kíván áttekintést nyújtani a nyelvi tevékenység leglényegesebbnek tartott kérdéseiről. Mindeközben folyamatosan reflektál egyfelől a magyar nyelvi tevékenységet jellemző és meghatározó kérdésfelvetésekre, másfelől a magyar mint idegen nyelv tanítása során előtérbe kerülő pragmatikai problémákra. Mindezzel a nyelvtanítás pragmatikai aspektusára, illetve összetevőire kívánja ráirányítani a figyelmet, melyek sok esetben expliciten nem jelennek meg a tankönyvekben. Jelen munkában mind a mikro-, mind a makro-, mind a metapragmatika szempontjai egyaránt fontos szerepet játszanak, hiszen a magyar mint idegen nyelv oktatása során mindhárom terület előtérbe kerül. Elméleti megközelítése miatt a könyv a nyelvet tevékenységként értelmezi. Ez jobban kiemeli az egymással diskurzust folytatók konstruktív hozzájárulását a nyelv működéséhez, funkcionálásához (Tátrai 2011: 9). A diskurzus fogalma több értelemben használható. Jelen munkában a diskurzus két vagy több ember közötti nyelvi tevékenységet jelenít meg. A terminus általános használatát szintén a kommunikáló felek közötti konstruktív együttműködés indokolja. A diskurzuson belül megkülönböztet prototipikus beszélt és prototipikus írott nyelvi tevékenységet. Előbbire a társalgást, írott változatára a párbeszédet, utóbbira a szöveg terminust alkalmazza, hiszen a szöveg funkcionális megközelítése a szövegalkotó és a befogadó közötti interaktív viszonyt helyezi előtérbe, mely értelmezésben a szöveg egyszerre produktum és produkció, szerkezet és művelet (vö. Tolcsvai Nagy 2001, Tátrai 2011). Ezekhez kapcsolódóan használja a megnyilatkozás fogalmát is. Egy megnyilatkozás addig tart, míg a beszélő / szövegalkotó magánál tartja a szót (vö. Tátrai 2011: 69, vö. még Bahtyin 1988).

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1750 px
Hauteur de l'image
2480 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
966.15 KB
Lien permanent vers jpg
022_000017/0009.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000017/0009.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu