OCR Output

274 s III. Magánszínház-ellenes érvelés és gyakorlat

bánhegyesről Acsai József a Tartuffe előadása után megírta a színháznak,
hogy a színház szereplése nyomán új kultúrgárda alakult községükben.[...]
Kiss Klára egerbaktai tízéves, negyedik osztályos tanuló a Falu Színház elő¬
adásával kapcsolatban az általa írt, és elmondott verssel köszöntötte Eger¬
baktára érkező művészeinket.

Végre eljött a nap, amit várva vártunk,

Itt a Falu Színház Egerbaktán nálunk.

Bezzeg ilyen csodát nem művelt itt Horthy

Éjt nappallá téve kellett robotolni.

És amit kitermelt véres verejtékünk,

Nagy-úri asztalon fogyott el az étkünk.
Számunkra nem jutott múltban csak a munka.
Hej, ki gondolt volna szórakozásunkra.

De fordult a kerék, s Rákosi pajtásunk
Kopogtat véletek ajtónkon minálunk.

Gyertek hát, kedvesek, játsszatok itt már most,
Hozzátok közelebb hozzánk is a várost."

Sztálin 1953-ban bekövetkezett halála, majd Nagy Imre július 4-i miniszter¬
elnöki kinevezése után jelentek csak meg a színházi irányítás dokumentu¬
maiban a totális átpolitizálást bíráló vélemények. Ettől kezdve harc kezdő¬
dött Rákosi időlegesen háttérbe szorult hívei és az enyhítéseket fontolgató
reformkommunistäk között.

A következőkben azt tekintem át, hogy a szovjet mintára alakult, magát a
magánszínházi szakmai szerveződésekkel szemben meghatározó Színház- és
Filmművészeti Szövetségnek mennyire sikerült hatékonyabbá tenni a szín¬
házszakmai érdekvédelmet az 1950-1957-es időszakban. Azzal, hogy egy
szervezetbe terelte a színházi és a filmes terület sokszor ellenérdekelt munka¬
vállalóit, szervezetileg a Színművészeti és Filmművészeti Kamarára hason¬
lított. Pedig, ahogy láttuk, és ahogy arra a Kamara átszervezési kísérletei is
rámutattak, színigazgatók és színészek arányos képviseletének hiányában a
demokratikus döntéshozatal eleve lehetetlenné vált. 1950 után nem volt töb¬
bé a BSZSZ-hez hasonló külön szervezete a fővárosi színigazgatóknak, akik
reziliens szervezetük révén nemcsak 1920 és 1938 között bírtak jelentős be¬
folyással a színházi élet alakulására, de még akkor is koordinálták a pesti
színigazgatók közös fellépését, mikor a Kamara már átvette az irányítást.

Kérdés, hogy a Színház- és Filmművészeti Szövetséget kik és milyen módsze¬
rekkel vezették, és e vezetők mekkora érdekérvényesítő erővel bírtak a szerve¬

2 ~MNL OL 276. F. 89. cs. 399. Ge. 118-119.